Čína ukázala stíhačku pro svoji nejnovější letadlovou loď. Vychází ze Su-27, proto se jí přezdívá Super Flanker

Čínské námořnictvo velmi intenzivně pracuje na stavbě letadlových lodí. Sice se ještě ani zdaleka nemůže vyrovnat americkým, ale náskok USA se bude snižovat.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

Když v červnu 2022 Čína na vodu spustila svoji nejnovější letadlovou loď Fujian, začalo se spekulovat, která letadla z ní budou startovat. Nemá totiž skokanský můstek, ale katapulty. Námořní letoun páté generace J-31 ještě není hotový a J-15, které používají předchozí dvě lodě, jsou určené hlavně pro skokanské můstky. Čína však po několika dnech spekulace rozptýlila, protože se na veřejnosti objevily obrázky stíhače J-15B, jemuž se také říká Super Flanker.

Letadlo založené na sovětské konstrukci

Ačkoli by k tomu označení letounu svádělo, nejde pouze o vylepšenou verzi starších námořních J-15. Ty Čína vyvinula na základě stroje Su-33, jehož drak získala na Ukrajině spolu s letadlovou lodí Varjag. J-15 je výsledkem čínského reverzního inženýrství. Na rozdíl od J-11B a zejména J-16 však J-15 při tom prošel modernizací, která paradoxně snížila jeho spolehlivost.

Číňanům se ale nepodařilo odstranit nedostatky, jimiž trpěl výchozí sovětský vzor, zejména nedostatečnou spolehlivost, která vedla v SSSR a později v Rusku k četným nehodám Su-33. Proto při další modernizaci typu J-15 sáhli Číňané jako po vzoru úprav a vylepšení po poslední verzi pozemního letounu J-11D. Letadla J-11 byla také v Číně vyvinuta z původní sovětské konstrukce Su-27, již ale Čína přizpůsobila a vybavila mnoha svými technologiemi.

Ačkoli o J-15B, dříve v médiích označovaném i jako J-15T, nejsou známé podrobnosti, bude se spíše podobat ruským Su-35 a disponovat by mělo některými ještě lepšími technologiemi než ruské letadlo. Poprvé se analytici vrhli na nový stroj poté, co byla v roce 2021 na čínských sociálních sítích zveřejněna fotografie zachycující nový letoun tažený na ploše letiště.

Vzhledem k úhlu fotografie a přítomnosti tahače před letadlem bylo vidět jen málo, například nové pylony na konci křídla identické jako u J-16 a umožňující zařadit do výzbroje nového stroje novou střelu vzduch-vzduch krátkého dosahu PL-10, mnohem účinnější než její předchůdkyně PL-8, nový přední infračervený senzor IRST a také změněný radarový kužel, což naznačuje přítomnost nového radaru, s největší pravděpodobností vybaveného anténou AESA, jako všechna ostatní moderní čínská letadla od J-10 po J-20.

Ačkoli stále jde o stíhací letoun čtvrté generace, J-15B/Tbude patřit mezi ty, které jsou označované jako generace 4++. Oproti původním J-11 bude mít zesílený trup a podvozek, aby byl schopen startovat za pomoci katapultu, které jsou na palubě nové letadlové lodi hned tři. Měl by mít také menší radarový průřez než původní stroje, ačkoli se nejedná o schopnost stealth jako u letadel páté generace. Dosaženo toho má být použitím kompozitních a dalších speciálních materiálů.

Letoun ponese nejvyspělejší čínské střely

Letadlo by mělo být vybaveno i některými technologiemi typickými pro letouny páté generace, pravděpodobně z čínského J-20. Určitě má moderní radar typu AESA. Osazeno by mělo být i moderní avionikou, o níž Čína tvrdí, že má být nejlepší na světě. Disponovat by mělo i motory s vektorováním tahu, což u strojů umožňuje vysokou manévrovatelnost a je výhodné pro boj na krátkou vzdálenost.

Díky katapultům bude letoun moci nést mnohem více výzbroje než současná námořní letadla J-15. Určitě půjde o nejnovější čínské rakety vzduch-vzduch krátkého doletu s infračerveným naváděním PL-10 i PL-15, což jsou rakety dlouhého doletu naváděné radarem. Jsou považovány za jedny z nejlepších na světě. Dá se předpokládat, že nové J-15B budou mít schopnost nosit i protilodní střely, jakou je například YJ-83, nebo přesně naváděnou munici k útokům na pozemní cíle.

Pravděpodobně mu zůstane i kanón ráže 30 milimetrů. Stroje J-15 a jeho nové deriváty však budou na nových čínských letadlových lodích hrát roli především bitevního a úderného letounu, jejich úlohu záchytného stíhače by v budoucnu měly převzít letouny stealth J-31. Tomu nasvědčuje i skutečnost, že podle několika dalších pramenů v Číně testují i další verzi J-15, označovanou jako J-15D, která je údajně určena k elektronickému boji a ke spolupráci v boji s nově vyvíjenými námořními drony Air Watch KJ-600.

J-15B je mimořádně složitý systém

Pokud by měl mít nový letoun J-15B stejný drak jako J-11D vzatý jako základ k modernizaci J-15, půjde o letoun 21,9 metru dlouhý s rozpětím křídel 14,7 metru. Je poháněn dvěma motory. Původní J-11D jsou schopny dosahovat maximální rychlosti Mach 2,35, což je hodnota, která by se pravděpodobně příliš neměnila. Dokážou operovat ve výšce až 19 kilometrů a mají dolet 3 530 kilometrů. Právě dosah je u námořních letadel klíčovým parametrem, ale podrobnosti k nové verzi známé nejsou.

Dá se předpokládat, že Čína vyrobí větší počet těchto strojů, protože současné plány země mluví o minimálně čtyřech letadlových nosičích vybavených novým elektromagnetickým katapultem. Nyní staví nový typ letadlové lodi, označovaný jako Typ 004, který by měl být vybaven jaderným pohonem a stát se základem nové třídy. Kdy bude spuštěn na vodu, se ale neví. Předpokládá se, že na palubě těchto plavidel by v budoucnu sloužil mix strojů J-15B a J-31 spolu s drony.

Čínská strana kombinaci J-31, J-15B/D a dronů prohlašuje za nástroj svého námořnictva, kterým dosáhne technologické převahy nad námořnictvem USA. Vynecháme-li propagandistickou stránku věci, je otázkou, jak dlouho bude trvat, než se ho čínští námořníci naučí efektivně ovládat a využívat, neboť jde o mimořádně složitý systém. Ten je navíc spojen spíše s budoucími letadlovými loďmi. Podle nejoptimističtějších názorů odborníků se jim to podaří u první letadlové lodě nové generace Type 004 nejdříve za deset let.

Jak kvalitní může být nově představená čínská námořní stíhačka?

Zdroj: MilitaryWatchMagazine, BulgarianMilitary

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti