NÁZOR: Bojový letoun jako F-16 je plný sofistikovaných technologií a všeobecně velmi bezpečný, ani jemu se však nehody nevyhýbají, i když jich není mnoho.
Ačkoliv jsou (nebo by alespoň být měla) vojenská letadla v neustálé péči mechaniků a jejich piloti prochází náročným výcvikem, nelze havárie eliminovat na nulu nikdy. U těch vyspělých nejsou sice příliš časté, ale jinak je zaznamenávají letectva po celém světě de facto každý rok. Vyhnout se jim přitom nedokáží ani letouny F-16 Fighting Falcon, s nimiž Ukrajina počítá k posílení svého letectva, a dostat by je měla dle RFERL od již velmi brzy. Ani havárie při rutinních letech však v žádném případě neznamenají, že by byly F-16 nějak nespolehlivé.
Když F-16 havaruje, pilot zemřít nemusí
F-16 je jedním z nejrozšířenějších bojových letounů na světě – vyroben byl v téměř 5 000 kusů, a při takovém počtu lze předpokládat, že ho nějaká nešťastná událost sem tam potká. Třeba v prosinci 2023 havarovala F-16 amerického letectva startující z Jižní Koreje, a to během rutinního letu nad Žlutým mořem. Příčina nehody není známa, Yna však uvádí, že se pilot zachránil. Těsně pak unikl i pilot F-16 při havárii v létě 2023, o níž jsme na ArmádnímZpravodaji psali, a k níž také došlo v Jižní Koreji, kde mají Američané základny.
Obvykle dochází k takovým nehodám ze tří důvodu: 1) tím prvním je nějaká nešťastná náhoda, třeba srážka s ptákem, čemuž evidentně nelze zabránit; 2) druhým bývají technické poruchy, jejichž počet lze snížit pečlivější údržbou, ale je třeba si uvědomit, že jsou moderní letadla velice komplikovaná a často s nejnovějšími technologiemi a max. výkonem, a jejich porouchání někdy předejít nelze; 3) posledním důvodem bývají lidské chyby, jejichž počet eliminuje náročný výcvik, ale ani ten nedokáže jejich pravděpodobnost srazit na nulu.
Některé země nehody tají, jiné nikoliv
Havárie se nedokáží vyhnout žádným vojenským letadlům, i když ty v západních letectvech mají nevýhodu, že se o jejich haváriích obvykle ví a hodně mluví. Příkladem může být letoun F-35B, který se ztratil americkému letectvu. Málo informací však bývá z Ruska, kde se třeba pilot snažil při rutinním letu zvládnout hořící MiG-31, a kde jenom během války na Ukrajině havarovaly minimálně 4 Mikoyan MiG-31 Foxhound.
Téměř žádné zprávy o nehodách vojenských letounů pak nejsou z Číny (o Severní Koreji nemluvě, v jejím případě je „mrtvo“ úplně), ale bylo by naivní si myslet, že k nim nedochází, spíše se je režimu a jeho cenzuře podařilo úspěšně zakrývat.
Zkrátka žádný letoun není bez havárie. Ukrajina ani jiné země však nemusí mít obavy, že by letouny F-16 nějak vybočovaly z běžných statistik – naopak, jsou to léty prověřené stroje. V západních zemích navíc prochází striktní údržbou, a ty slíbené Ukrajině jsou před dodáním kontrolovány. Jsou sice starší, ale na jejich spolehlivost to vliv nemá – problémem je spíše jejich vybavení. I Ukrajina by je chtěla modernizovat, jak jsme na ArmádnímZpravodaji upozorňovali – jde hlavně o radary a možnost používat nejmodernější zbraně.