Pokud chce americké letectvo obstát v případném střetu s tím čínským, bude F-22 Raptor potřebovat. Musí však projít modernizací, aby obstál i na jejím území.
Nejlepším stíhacím letounem současnosti zůstává pravděpodobně americký Lockheed Martin F-22 Raptor, ačkoliv jde zároveň o nejstarší letoun páté generace v činné službě. Postaven byl pro získání vzdušné převahy, v čemž mu další „američan“ páté generace, Lockheed Martin F-35 Lightning II, nemůže konkurovat, i když ho v mnoha jiných oblastech překonává. Obecně však platí, že pokud chtějí Američané vzdušnou převahu udržet, F-22 potřebují.
F-22 je drahý, ale F-35 ho nenahradí
Ve službě amerického letectva je jenom 187 letounů F-22, připomíná NationalInterest, i když jich bylo v plánu postavit mnohem více – po skončení studené války to však nebylo třeba. F-22 Raptor navíc byl, a stále je, drahý. Situace se ovšem mění, protože ruské – a především pak čínské – letectvo vyvinulo své vlastní letouny 5. generace. Větším problémem jsou přitom Číňané, jelikož jsou schopni vyrábět vyšší počty letadel, jimiž dokonce dohání americké letectvo, a navíc se s nimi mohou Spojené státy americké dostat do střetu kvůli Tchaj-wanu.
Americké letectvo přitom chtělo 32 letadel F-22 v roce 2024 vyřadit, přičemž se jednalo o verze Block 20 určené v výcviku, nikoliv k boji – k tomu slouží verze Block 30 a Block 35. Kongres to však zatrhl, připomíná DefenseOne, i když argumentem bylo, že peníze nutné na jejich údržbu a modernizaci (až 1,17 miliardy korun na jeden kus) by se přesunuly na vývoj letounu NGAD generace. Jednoznačně ale zatím u politiků převládá názor, že z důvodu bezpečnostní situace je třeba F-22 ponechat, dokud nebude k dispozici NGAD.
F-22 má nedostatky, ale lze je řešit
Aby se však mohl F-22 postavit čínskému letectvu v Pacifiku, vyžaduje úpravy a modernizaci. Meta-Defense uvádí, že pro rozlehlé oblasti oceánu nemá dostatečný dosah, a spoléhat se na tankery není vždy dobré. Konstruktéři dle všeho řeší instalaci tvarované přídavné nádrže, a to nejspíše tak, aby i s ní zůstalo zachováno stealth. Stoupnout by pak mohl i objem nesených zbraní, a lze počítat také s aktualizací softwaru a schopností nosit nové zbraně.
Svými schopnostmi je F-22 stále nepřekonán, ať jde o rychlost až Mach 2,25, jak uvádí Wikipedia, dobrou manévrovatelností nebo dostup do výšky až 20 kilometrů. Díky tomu všemu by byl v případném poražení čínského letectva nezastupitelný, ale snad na konflikt ani nedojde. Američanům a jejich spojencům by to nicméně mohlo otevřít nebe pro operace F-35, případně i letounů 4. generace bez rizika nějakého střetu s nepřítelem.