Video: když je pilot dostatečně odvážný, může s F/A-18 Hornet vzlétnout i přistát na zasněžené silnici. V NATO se mají co učit

Startovat s bojovými letouny ze silnice, a hlavně pak s těmi, které na to nebyly speciálně postaveny, je velice obtížné. Finské letectvo může však kolegy z NATO hodně naučit.

Finské F/A-18 Hornet startují v zimě i Zdroj fotografie: Finské letectvo
                   

Moderní bojová letadla většinou potřebují ke svým operacím moderní letiště s plným vybavením, což také znamená, že je jejich nasazení omezeno jenom na několik málo míst. Proto jsou některé letouny, hlavně sovětské a ruské, postavené tak, aby mohly startovat i z provizorní plochy, třeba dálnice. Západní letouny v tomto obvykle ztrácí, ale neznamená to, že něco podobného nezvládnou. Velké dovednosti v tom má například finské letectvo.

Finsko bylo vždy ohroženo SSSR a Ruskem

Ještě donedávna nebylo Finsko členem NATO a jako soused SSSR (a později Ruska) existovalo vždy s rizikem, že na něj může mnohem větší mocnost zaútočit. Bylo proto připraveno i na možnost rozptýlení svého letectva z letišť, kde je jinak snadným cílem, na rovné plochy silnic a dálnic, z nichž se piloti učí startovat i na nich přistávat. Trénují scénáře z různých rozptýlených míst, a to i v zimě, informuje ve své tiskové zprávě finské letectvo.

F/A-18D Hornet americké námořní pěchoty na letišti iZdroj fotografie: Uživatel Hunini / Creative Commons / CC BY-SA
F/A-18 Hornet na letišti

Na videu pod článkem můžete vidět, jak finští piloti startují a přistávají na rovných úsecích zasněžených finských silnic a dálnic. Využívají přitom McDonnell Douglas F/A-18 Hornet, a Wikipedia uvádí, že v současné době disponuje finské letectvo 55 kusy. Jde o letadla původně určená k operacím z letadlových lodí, což znamená, že mají robustní konstrukci a snesou i drsnější zacházení. Ovšem startovat ze silnic není nikdy jednoduché, letouny mohou nasát nečistoty do motoru a chybí jim zázemí (navádění, světla a další).

F/A-18 Hornet bude nahrazen F-35

Letouny F/A-18 dostalo finské v druhé polovině 90. let 20. století, a většina z nich je jednomístná. Tato dvoumotorová letadla jsou 17,1 m dlouhá a rozpětí jejich křídel je 12,3 m, uvádí Military-History, a létají rychlostí až Mach 1,8. Jako výzbroj mají kanon ráže 20 mm a unesou 6,2 tun zbraní, ať jde o střely typu vzduch-vzduch nebo střely proti pozemním a námořním cílům a naváděné pumy. Finsko ale F/A-18 Hornet nahradí letouny F-35.

Finsko v zimní válce

David proti Goliášovi: Zimní a Pokračovací válka, mimořádný odkaz malého národa v boji za nezávislost a svobodu

Finské letectvo může schopnostem operovat ze silnic a dálnic učit i kolegy ze spojeneckých zemí NATO. Nedávné cvičení ve Finsku ukázalo, že F-35A, F/A-18 Hornet i Eurofighter Typhoon přistanou na dálnici. Je to velice užitečná schopnost, protože letiště se v bojových podmínkách mohou stát cílem různých útoků. Hodit se to může nejen v případném konfliktu s Ruskem, ale i s Čínou, neboť v Pacifiku nemusí být kvalitní letiště dostupná.

F/A-18 Hornet startuje ze zasněžené silnice
F/A-18 Hornet přistává a startuje ze silnice

Za jak obtížné považujete startovat ze silnice nebo na ní přistávat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články