JAS-39E/F Gripen vs. F-16 Block 70: oba letouny jsou skvělé a oba mají šanci sloužit v Thajsku. Gripen má však možná navrch

K objektivnímu posouzení nových verzí obou letounů mohou posloužit ty starší, které Thajsko provozuje. Ale rozhodnout se nebude ani tak snadné.

Letoun F-16 za letu i Zdroj fotografie: Pxfuel
                   

Když si letectvo vybírá nový letoun 4,5. generace, není to jednoduché rozhodnutí, které záleží na mnoha aspektech, a jde o volbu na desetiletí. Třeba stroje jako General Dynamics F-16 Block 70/72 Fighting Falcon a Saab JAS-39E/F Gripen jsou si v parametrech a schopnostech tak podobné, že musí záležet doslova na detailech. A protože se v reálném boji nikdy nestřetly, lze vycházet hlavně z papírových údajů, ale rozhodnout může i praxe.

Letectvo Thajska má F-16 i JAS-39 Gripen

Těsný souboj mohou svést JAS-39 Gripen a F-16 v Thajsku, přičemž mohou výsledky odpovědět na otázku, který letoun je nejspíše lepší. Thajské letectvo posuzuje oba, uvádí EurAsianTimes, a zajímavé je, že používá i oba starší typy, tedy JAS-39C/D a několik starších verzí F-16. Je nicméně pravdou, že mohou rozhodovat i parametry a detaily, jako třeba poskytnuté slevy, termíny dodání nebo možnost vyzbrojení. Oba letouny jsou přitom lehčí jednomotorové typy, což je k sobě přibližuje více než s jinými dvoumotorovými 4,5. generace.

Jas-39 Gripen E iZdroj fotografie: Saab
JAS-39E Gripen

Oba letouny jsou například podobně velké: F-16 má na délku 15,06 metrů, uvádí Wikipedia, a Gripen 15,2 metrů, i když rozdíl je v maximální vzletové hmotnosti. U amerického letadla je téměř 19,2 tun, kdežto u švédského 16,5 tun. Podobná je pak také maximální rychlost, která dosahuje u F-16 Mach 2,05, a u Gripenu Mach 2, uvádí Wikipedia, stejně jako dolet s přídavnými nádržemi nebo dostup. I když například Gripen se může chlubit používáním provizorní plochy, což je u F-16 s nízko položeným sáním motoru téměř nemožné.

Výzbroj a vybavení se téměř neliší

Jaký letoun si pořídit, může rozhodnout také výzbroji. Obecně platí, že jsou oba letouny většinou schopné používat stejné typy různých západních raket, střel či pum, a oba mají rychlopalný kanon. Jejich nosnost je opět velmi podobná, a to 7,7 tun u F-16, a u Gripenu je o 600 kg nižší. Letouny disponují moderním radarem typu AESA či schopnostmi elektronického boje, takže i tady se budou hledat rozdíly obtížně, což platí i o manévrovatelnosti.

Jas-39C českého letectva

F-35 jsou dlouhodobě lepší volba a standard NATO, staré JAS-39C/D Gripen ani novější Jas-39E/F letectvo nespasí, i když jsou levnější

Co ale může hrát v rozhodování o letounu významnější roli, je jeho rozšíření, protože to do budoucna rozhodne o možnostech různých upgradů třeba na nové typy zbraní. V tom jednoznačně vede F-16, protože nový typ Gripenu používá jenom Švédsko a Brazílie, zatímco v mnoha dalších zemích – včetně řady evropských – Saab se svými nabídkami pohořel. Na druhou stranu ve snaze uspět a projektu přilepšit mohou Švédové nabízet nějaké slevy, bonusy a dřívější dodání. Na rozdíl od F-16, na níž je dlouhá řada zájemců.

JAS-39E Gripen na zimním letišti

Pro jaký letoun byste se rozhodli, pro F-16 nebo JAS-39 Gripen?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články