NÁZOR: Zničit transportní letoun je neméně dobré jako ten bojový, ale když se o to postará sám nepřítel, je to vlastně dvojnásobná výhra. Ke všemu, když jde o Il-76.
Pokud chce armáda rychle a na dlouhou vzdálenost přepravit vojáky, zásoby nebo techniku, používá k tomu velké dopravní / transportní letouny. Ty většinou mívají nákladovou rampu, aby bylo možné s nákladem dobře manipulovat, ale i nakládat rozměrnější věci nebo techniku, a stejně tak lze náklad díky rampě snadno shazovat na padácích, případně z ní může seskočit výsadek. Třeba Rusko se spoléhá v těchto případech spoléhá především na letouny Iljušin Il-76 Candid, jichž od začátku války na Ukrajině několik ztratilo.
Startující Il-76 zradila pneumatika
Poslední zaznamenanou ztrátu ruského Iljušin Il-76MD, což je modernizovaná verze, má na svědomí nehoda. Podle MilIn jeden z ruských stroj havaroval na letišti poblíž Dušanbe v Tádžikistánu poté, co ho pravděpodobně zradila pneumatika, která explodovala v okamžiku, kdy startoval. Jeden z motorů pak vzplanul, když do něj kusy pneumatiky vletěly, načež sjel letoun z dráhy a shořel. Všem 8 lidem z paluby se ale podařilo uniknout.
Podobná nehoda může teoreticky potkat jakýkoli letoun, předejít jí ale lze hlavně lepší údržbou. Zrovna mnohé ruské stroje jsou však proslulé svou nedokonalostí i zanedbanou péčí, což mělo na svědomí třeba havárii MiG-31 při zcela rutinním letu, jak jsem na ArmádnímZpravodaji informovali, a stejně tomu bylo i v druhém případě pádu MiG-31, kdy ale pilot dokázal nějakou dobu letět s „plameny v zádech“ a letoun nakonec navést pustit v neobydlené oblasti.
Russian Air Force Ilyushin IL-76 (ID unknown) crashed and burned to destruction during an aborted take-off at Dushanbe-Hisar Air Base, Tajikistan. The IL-76 came to rest outside the runway. All 8 crewmembers safely escaped. Acc to preliminary information a tire burst sending… pic.twitter.com/9XIykSskbX
— JACDEC (@JacdecNew) October 21, 2023
Letouny Il-76 jsou rovněž vítaným cílem ukrajinských vojáků, v srpnu 2023 tak např. zničili pomocí sebevražedných dronů 4 letouny na letišti u Pskovu; ničení je jako vždy vzájemné, takže Ukrajinci přišli třeba v září 2022 o dvě transportní letadla na letišti v Melitipolu. Nejznámější ztráta Il-76 se pak datuje na konec září 2023 na letišti Gao v Mali, kdy přetížený letoun s cca 140 vojáky přejel dráhu a havaroval, a všichni na palubě nejspíše zahynuli. Dodnes není jasné, zda v letounu byli i ruští žoldnéři a zda byl ruský, běloruský nebo malijský.
50letá konstrukce prochází modernizací
Konstrukce letadla Il-76 pochází ze 70. let 20 století, a do sovětského letectva bylo zařazeno v roce 1974. Jak uvádí třeba Airforce-Technology, je čtyřmotorové a má nosnost až 47 tun, modernizovaná verze Il-76MD-90A pak o několik tun více. Letoun je 46,6 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel činí 50,5 metrů, pohybovat se přitom dokáže maximální rychlostí 900 km/h, a jeho dolet je při plném zatížení 4 400 kilometrů.
Ačkoliv je letoun transportní, je i vyzbrojený, u paty ocasu má dvě děla ráže 23 milimetrů a některé vojenské modely mají mít i 2 hardpointy, na něž lze zavěsit půltunovou bombu. SSSR a Rusko prodalo Il-76 do mnoha zemí světa a patří mezi nejrozšířenější transportních letouny. Modifikací z něj pak vznikly například i letouny pro tankování paliva za letu nebo letadla včasného varování, ta jsou označována Beriev A-50. Velikostí lze Il-76 přirovnat k americkému transportnímu letounu Boeing C-17 Globemaster III, ale ten má o něco větší nosnost.