Zásadní upgrade tchajwanských F-16 umožňuje odhalit i čínské stealth letouny Chengdu J-20, 100% vítězství ale nepřinese

NÁZOR: Tchajwanské letectvo se nutně potřebuje vypořádat s obtížně detekovatelnými stroji na straně výbojné Číny, šance by tak mohl zvýšit infračervený sledovač.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Do oblastí kolem ostrova Tchaj-wan, což je vlastně nezávislý – ale Čínou neuznávaný stát, který navíc považuje za své území – vysílá právě země draka stále častěji moderní letadla, hlavně pak Chendu J-20 Mighty Dragon, aby provokovala a testovala detekční schopnosti ostrovní země. Jde přitom o stroje 5. generace s vlastností stealth, takže jsou pro radary viditelné jen těžko. Tchajwanské letectvo opírající se hlavně o General Dynamics F-16 Fighting Falcon 4. generace se s tím pokusí vypořádat pomocí lepšího radaru IRST pro letouny F-16.

F-16 s novým radarem a IRST

Tchaj-wan má stále ještě hlavně starší typy letounů F-16, ačkoliv je nechává hromadně modernizovat na standard F-16V, a kupuje k nim i nejmodernější F-16 Block 70/72. V těch bude rovnou nainstalovaný moderní radar AN/APG-83 typu AESA se skvělými výkony, ale i zvýšenou odolností proti rušení. Ovšem ani ten nemusí na stroje typu stealth stačit a proto se tchajwanské letectvo dle všeho rozhodlo montovat i systém infračerveného pozorování a sledování IRST, proti němuž už jsou schopnosti stealth de facto k ničemu.

Jde o systém zaměřující se na teplo vycházející z motorů letounů, a zamaskování horkých zplodin je nemožné, díky čemuž je IRST schopen vidět i letoun se schopností stealth, a navést na něj protiletadlovou střelu. Tchajwanské F-16 by tak měly proti schopných J-20 mnohem větší šanci. Použití IRST na letadlech ale není novinka, v minulosti systémy instalovalo na třeba ruské nebo čínské letectvo právě proto, aby dokázalo čelit americkým stealth strojům. A jelikož má dnes letadla 5. generace i Čína a Rusko, objevuje se IRST na mnoha dalších letounech.

Dosah IRST bývá desítky kilometrů

Není přesně jasné, jaký typ IRST bude Lockheed Martin do tchajwanských strojů montovat, existuje totiž v několika typech. V případném souboji s Chengdu J-20 by velmi záleželo na tom, na jakou vzdálenost je schopen nepřátelský letoun zaměřit. Pro příklad, systém PIRATE IRST montovaný na Eurofighter Typhoon umí zaměřit letoun na 60 kilometrů zpředu, a na 90 kilometrů zezadu, ale záleží i na výšce letu nebo momentálním počasí a množství mraků. Výhodou pak zůstává, že je IRST pasivní, a nepřítel tedy netuší, že je zaměřený.

Taiwanská armáda

Jak se Tchaj-wan připravuje na (ne)vyhnutelnou válku: může doufat, že se čínská armáda ani nevylodí, postaví proti ní až 1,8 milionu vojáků

Také čínský J-20 používá systém IRST, ale v boji s F-16 by se spoléhal spíše na radar typu AESA s větším dosahem. „Ef-šestnáctka“ totiž není stealth, a pravděpodobně ji tak bude vidět dříve radarem než přes IRST. Vedle toho disponuje Chengdu J-20 střelami vzduch-vzduch PL-15 s aktivním radarovým naváděním a dosahem údajně až 300 kilometrů, takže by nejspíše dokázal ničit tchajwanské letouny i z bezpečné vzdálenosti. Není ovšem pochyb, že systém IRST šance F-16 proti J-20 i tak významně zvyšuje.

Systém IRST pro F-16

Jakou šanci dáváte modernizovaným F-16 s IRST proti stealth Chengdu J-20?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články