Letounu A-10 explodoval při výcviku granát v nábojové komoře kanonu a pilot musel s děsivě poškozeným strojem nouzově přistát. Přesto stroj opět létá

Letouny Warthog byly zkonstruované tak, aby snesly extrémní poškození. Létají totiž v nízkých výškách a útočí na obrněná vozidla a další cíle.

i Zdroj fotografie: National Guard / Public Domain
                   

Letouny A-10 Thunderbolt II přezdívané Warthog (prase bradavičnaté) byly postavené proto, aby dokázaly útočit na pozemní cíle v oblasti silně hájené protiletadlovou palbou. Vyznačují se tak velikou odolností a schopností udržet se ve vzduchu a vrátit se na základnu i při velkém poškození. Jak moc velké může být se přesvědčil i pilot národní gardy z Michiganu kapitán Brett DeVries. Při letu 20. července 2017 jeho letoun při výcviku utrpěl rozsáhlé strukturální poškození. Díky celkové odolnosti stroje a mechanikům nakonec letadlo znovu vzlétlo.

Exploze vyrvala i kryt kabiny

Pilotovi se porouchal rotační kanon GAU-8 Avenger ráže 30 mm. A-10 je vlastně letadlo s pancéřem místo klasické konstrukce trupu postavené kolem této zbraně, která díky své obrovské kadenci a ničivé síle granátů umí na zemi doslova rozsévat smrt. Jenže v tomto případě kanon explodoval.

124th Fighter Wing A-10 Thunderbolt II se blíží ke Stratotankeru KC-135 z 191. letka doplňování paliva během…

Zveřejnil(a) Národní garda státu Idaho dne Středa 7. července 2021

Výbuch při rychlosti asi 600 kilometrů v hodině doslova odmrštil vrchní kryt kabiny, rozpáral „břicho“ letadla a to přišlo o několik dalších důležitých dílů. Ale stále se udržovalo ve vzduchu a reagovalo na řízení. Pilot si naštěstí zachoval chladnou hlavu a podařilo se mu doletět na téměř 400 kilometrů vzdálené letiště.

Michigan Air National Guard leaders brief Secretary of the Air Force Barbara M. Barrett on the 30mm Gatling-style weapon…

Zveřejnil(a) Airman Magazine dne Pondělí 11. ledna 2021

Tím jeho problémy neskončily. Zjistil, že se má potíže i s hydraulikou podvozku. Rozhodl se proto, že s letadlem přistane takzvaně na břicho. Povedlo se mu to bravurně. Za svůj manévr později dostal i vyznamenání DFC. Jeho stroj vypadal jak po boji. Ale to neznamená, že by ho poslali na šrotiště. Tým odborníků na A-10 z Hill Air Force Base v Utahu, pro které jsou letouny A-10 poněkud srdeční záležitostí, byl přesvědčen, že ho lze opravit. V červenci 2018 proto stroj převezli do jejich dílen.

Nejsou díly, tak je mechanici vyrobili

„Věděli jsme, že to dokážeme, ale bude to trvat dlouho,“ vzpomíná dnes Daniel Wise ze 571. letky údržby letadel A-10. Mechanici podle něho v podstatě přestavěli celou přední část A-10. Největší problém byly díly, které v současné době již prostě nejsou k dispozici. Mechanici si je svépomocí museli vyrobit na místě sami. Podle nich problémem letounu byly hlavně škody způsobené výbuchem zbraně, nikoli z nouzového přistání.

Museli proto doslova znovu vyrobit celou skořepinovou pancéřovou část konstrukce trupu, ve které je integrován samotný kanon. Nakonec začátkem letošního podzimu mohli slavit. Major Kyle „Soap“ Schafer z 514. testovací letky mohl 21. října letošního roku vzít letoun na zkušební let. Letadlo poté bude muset projít sérií náročných testů, aby se ukázalo, že je zcela v pořádku. Až jimi projde, dostane povolení odletět zpět na svoji základnu v Michiganu.

Jaké letadlo by se mohlo svojí odolností A-10 odolností rovnat?

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Ušetřit na jahodách se dá samosběrem: Úspora je oproti prodeji v obchodech i několikanásobná
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Starověké stavby v arabské poušti odhalily pozůstatky dosud neznámých rituálů
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Kancelářský držák monitoru s vynikající ergonomií NB G45
adbz.cz
adbz.cz
Vyšší pohodlí a zvýšení produktivity práce s držákem monitoru NB G45