Vzpomínka na bizarní nacistické bombardéry: jedno z „dvojčat“ letělo, druhé bylo výbušné a prorazilo až 7 m železobetonu

Nacistickému Německu chyběl těžký typ bombardéru, který by mohl nosit veliké pumy na dlouhé vzdálenosti. Nahradit ho proto měla neobvyklá konstrukce.

Ukořistěný Mistel tvořený Junkers Ju 88 a Focke-Wuld Fw 190 i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Na začátku 2. světové války byla německá Luftwaffe považována za téměř neporazitelnou, neboť disponovala vynikajícími letouny a skvělými piloty. Postupem doby ji ale dokázali soupeři dohnat kvalitativně a hlavně kvantitativně, a navíc se ukázalo, že Němcům ve větších počtech schází jeden klíčový typ letounu, a to těžký bombardér dlouhého doletu. To se pokoušeli kompenzovat různě, jedním z řešení byla i bizarní konstrukce nazývaná Mistel.

Jednalo se o spojení stíhačky a bombardéru

Myšlenka konstrukce Mistel byla v podstatě jednoduchá – sestávala ze spojení stíhacího letounu s nějakým stávajícím bombardérem naplněným výbušninami, vysvětluje PlaneHistoria. Pilot sestavy přitom seděl ve stíhacím letounu, kdežto bombardér byl jakýmsi předchůdcem sebevražedného dronu. Úkolem pilota bylo nasměrovat ho na cíl, odpoutat se a se stíhacím letounem odletět na domovskou základnu. Stíhací letoun využíval během letu k cíli palivo nesené bombardérem, takže měl tedy na návrat k dispozici svou plnou nádrž.

V lese ukrytý Mistel Junkers Ju 88 a Focke-Wulf Fw 190 tvořený spojenci iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
V lese ukrytý Mistel Junkers Ju 88 a Focke-Wulf Fw 190 objevený spojenci

S konstrukcí spojující stíhací a bombardovací letoun začali Němci někdy v roku 1942, uvádí Twz, kdy během testů i samotného používání spojili hned několik typů letounu – k těm nejužívanějším patřil bombardér Junkers Ju 88 v různých verzích, a na jeho hřbetu býval nejčastěji stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 nebo Focke-Wulf Fw 190. Ke konci války existovaly plány i na pokročilejší konstrukce využívající proudové letouny, kdy měl být jako stíhač využitý Messerschmitt Me 262, a v roli bombardér Junkers Ju 287 nebo Arado Ar 234, ale i další.

Cílem měly být bunkry a bitevní lodě

Uvnitř bombardéru byla hlavice o hmotnosti 1 700 kg, uvádí Wikipedia, ale nejednalo se jenom o pouhou trhavinu, která při nárazu explodovala. Šlo o tvarovanou kumulativní nálož obsahující kovovou vložku ve tvaru obráceného kužele z mědi nebo hliníku; tato konstrukce je používána dodnes proti obrněným vozidlům. Němci počítali s tím, že ji nasadí proti různým bunkrům nebo bitevním lodím, prorazit měla 7 metrů železobetonu.

Nacistický zlatý vlak

„Nacistický zlatý vlak“ s téměř 300 tunami zlata a jiného bohatství do cíle nikdy nedorazil, ani po téměř 80 letech ho nikdo nenašel

Celkem Německo vyrobilo asi 250 hbyridů Mistel a poprvé je nasadilo proti vylodění v Normandii, ale podařilo se jim poškodit jenom jednu fregatu, načež sešlo z nápadu na útok proti britské flotile ve Scapa Flow. Nakonec byly sestavy nasazeny na jaře 1945 proti mostům přes Odru a Vislu, ale napáchaly jenom malé škody. Konstrukce letounů byla pro zemi zátěž, neb útok znamenal ztrátu celého bombardéru v době, kdy Luftwaffe již neměla letounů nazbyt.

Sestřelení letounu Mistel

Co si myslíte o konstrukci Mistel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články