Ruské letectvo má patřit k největším na světě, což je i pravděpodobné – jenomže fakticky zaostává kvalitativně a náskok svých rivalů stáhne jenom těžko.
Ruské letectvo má papírově úchvatnou sílu. V jeho výzbroji lze najít strategické bombardéry, různé bitevníky i bojové víceúčelové letouny někdy označované jako stíhačky – mnohdy sice pochází ještě ze sovětských dob, ale to neznamená, že by nebyly nebezpečné a nemohly se účastnit bojů – navíc byly často modernizované. K dispozici má ale také letouny 5. generace, i když doslova jenom hrstku. A kolik letadel vlastně dohromady má, nikdo neví. Jisté ovšem je, že kvantita v tomto případě nemusí znamenat takovou výhodu jako na zemi, jelikož vyspělejší letouny mohou udeřit dříve, než je protistrana vůbec zaregistruje.
Rusko má mít asi 1 500 bojových letadel
Uznávaný žebříček hodnocení ozbrojených sil GlobalFirepower uvádí, že vojenských letounů určených k boji – to znamená víceúčelových, bitevníků a bombardérů – má ruské letectvo na skladě více než 1 500, ale jenom něco málo přes tisícovku jich je v aktivní službě a tedy případně nasazovaných v akcích. Otázkou však je, zda jsou tato čísla reálná nebo nikoliv, protože sama Ruská federace údaje nezveřejňuje a vlastně ani není jasné, kolik má nových letadel a kolik jich ztratila v boji nebo při haváriích. Ale rovněž stále dostává i letouny nové.
UAC sent new Su-57 and Su-35S to the Russian Air Force. The machines were accepted by the technical staff, passed a full cycle of factory tests, and were tested in various operating modes by Defense Ministry pilots. #Sukhoi #SU57 pic.twitter.com/LOTZLYEnHe
— Willy Dequid (@WDequid) September 12, 2024
Dobrým příkladem mohou být moderní stíhací bombardéry Suchoj Su-34 Fullback, jichž mělo ruské letectvo celkově obdržet zhruba 140, ale NewsWeek na jaře 2024 uvedl, že minimálně 25 (a možná 35) jich ztratilo. Ale ořesná čísla nejsou známá, takže lze vycházet pouze z OSINT údajů nebo tvrzení o jejich sestřelení. Ale problémem také je, že nikdo vlastně netuší, kolik těchto letounů může do vzduchu. Mnohé mohou být poškozené nebo jenom opotřebované, takže je otázkou, jaké procento jich je vlastně akceschopné.
Nových letadel může být vždy jen několik
Jak jsem zmiňoval, ruské letectvo dostává i nové letouny. ArmyRecognition uvádí, že v září 2024 to byly Suchoj Su-57 Felon 5. generace a Suchoj Su-35S Flanker-M 4,5. generace, ale nikdo oficiálně neví, kolik jich je, protože ruské letectvo počty nezveřejňuje – pouze oznámí, že obdrželo nějaké letouny. Teoreticky tak mohou být např. pouze dva a oznámení dodávky na silách letectva v podstatě nic nemění. Třeba BulgarianMilitary uvádí, že v této dodávce byly dle zveřejněných videí dva nebo tři Su-57, ale neznámo kolik Su-35S.
Ruské letectvo, pokud by mělo obstát proti světové konkurenci – myšleno je NATO a Čína – by potřebovalo hlavně letouny 5. generace, ale svých Su-57 má zhruba 20, uvádí Wikipedia, což je ve srovnání se zmíněnými rivaly směšné. Rusko údajně pracuje i na novém letounu Suchoj Su-75 Checkmate, ale ten se možná ani nedostane do výroby. Již samotná produkce Su-57 je tragicky pomalá, takže je možné, že bude ruské letectvo v dalších letech spíše slábnout.
Russia’s UAC transferred a new batch of Su-57 jets to Russian Army along with some Su-35s. pic.twitter.com/zo0Hjm8byS
— Clash Report (@clashreport) September 12, 2024
Nové Su-57