Když „nas mnogo“ neplatí: i kdyby obdrželo ruské letectvo další běžnou várku Su-57, bude oproti Číně i Americe směšně slabé

Ruské letectvo má patřit k největším na světě, což je i pravděpodobné – jenomže fakticky zaostává kvalitativně a náskok svých rivalů stáhne jenom těžko.

Suchoj Su-57 Felon i Zdroj fotografue: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
                   

Ruské letectvo má papírově úchvatnou sílu. V jeho výzbroji lze najít strategické bombardéry, různé bitevníky i bojové víceúčelové letouny někdy označované jako stíhačky – mnohdy sice pochází ještě ze sovětských dob, ale to neznamená, že by nebyly nebezpečné a nemohly se účastnit bojů – navíc byly často modernizované. K dispozici má ale také letouny 5. generace, i když doslova jenom hrstku. A kolik letadel vlastně dohromady má, nikdo neví. Jisté ovšem je, že kvantita v tomto případě nemusí znamenat takovou výhodu jako na zemi, jelikož vyspělejší letouny mohou udeřit dříve, než je protistrana vůbec zaregistruje.

Rusko má mít asi 1 500 bojových letadel

Uznávaný žebříček hodnocení ozbrojených sil GlobalFirepower uvádí, že vojenských letounů určených k boji – to znamená víceúčelových, bitevníků a bombardérů – má ruské letectvo na skladě více než 1 500, ale jenom něco málo přes tisícovku jich je v aktivní službě a tedy případně nasazovaných v akcích. Otázkou však je, zda jsou tato čísla reálná nebo nikoliv, protože sama Ruská federace údaje nezveřejňuje a vlastně ani není jasné, kolik má nových letadel a kolik jich ztratila v boji nebo při haváriích. Ale rovněž stále dostává i letouny nové.

Dobrým příkladem mohou být moderní stíhací bombardéry Suchoj Su-34 Fullback, jichž mělo ruské letectvo celkově obdržet zhruba 140, ale NewsWeek na jaře 2024 uvedl, že minimálně 25 (a možná 35) jich ztratilo. Ale ořesná čísla nejsou známá, takže lze vycházet pouze z OSINT údajů nebo tvrzení o jejich sestřelení. Ale problémem také je, že nikdo vlastně netuší, kolik těchto letounů může do vzduchu. Mnohé mohou být poškozené nebo jenom opotřebované, takže je otázkou, jaké procento jich je vlastně akceschopné.

Nových letadel může být vždy jen několik

Jak jsem zmiňoval, ruské letectvo dostává i nové letouny. ArmyRecognition uvádí, že v září 2024 to byly Suchoj Su-57 Felon 5. generace a Suchoj Su-35S Flanker-M 4,5. generace, ale nikdo oficiálně neví, kolik jich je, protože ruské letectvo počty nezveřejňuje – pouze oznámí, že obdrželo nějaké letouny. Teoreticky tak mohou být např. pouze dva a oznámení dodávky na silách letectva v podstatě nic nemění. Třeba BulgarianMilitary uvádí, že v této dodávce byly dle zveřejněných videí dva nebo tři Su-57, ale neznámo kolik Su-35S.

Suchoj Su-57 Felon

Ruské letectvo je výrazně slabší než NATO, ani dalších 50 vyspělých letounů Suchoj Su-57 by mu nedalo sílu prorazit obranu

Ruské letectvo, pokud by mělo obstát proti světové konkurenci – myšleno je NATO a Čína – by potřebovalo hlavně letouny 5. generace, ale svých Su-57 má zhruba 20, uvádí Wikipedia, což je ve srovnání se zmíněnými rivaly směšné. Rusko údajně pracuje i na novém letounu Suchoj Su-75 Checkmate, ale ten se možná ani nedostane do výroby. Již samotná produkce Su-57 je tragicky pomalá, takže je možné, že bude ruské letectvo v dalších letech spíše slábnout.

Nové Su-57

Jak je na tom podle vás v současné době ruské letectvo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články