Historicky první spojení dvou F-35A může dopadnout dobře a později šetřit mnoho peněz

NÁZOR: Moderní bojová letadla, jakým je i F-35A, jsou drahou záležitostí, a ztráta každého je velmi citelná. Zužitkování „zbytků“ ale může následky zmírnit.

Letoun F-35A v letu i Zdroj fotografie: Pxhere
                   

Když armáda ztratí moderní bojový letoun, jde o velikou finanční ztrátu – nemalá je ale samozřejmě i u jiných. Nejvíce však aktuálně bolí, pokud přijde o letoun 5. generace, jakým je třeba Lockheed Martin F-35 Lightning II, jehož cena je kolem 2 miliard korun. Jestliže se ale podaří zachránit ty správné zbytky z dvou havarovaných strojů, které jsou jednotlivě neopravitelné, lze je teoreticky spojit v jeden funkční letoun. Má to však svá technická úskalí a podobné „frankensteinovské“ experimenty je pochopitelně třeba pečlivě otestovat.

Spojení vojenské techniky již historie zná

Takových pokusů o záchranu sofistikované techniky už historie několik zná. O povedenou lodní improvizaci se pokusilo britské námořnictvo za 1. světová války, příběh onoho spojeného torpédoborce HMS Zubian jsme v ArmádnímZpravodaji připomínali. Spojování opravdu komplikovaných zbraní je ale součástí i moderní doby, popsali jsme třeba spojení dvou atomových ponorek, k němuž se uchýlilo francouzské námořnictvo.

Americké letectvo se pak pokouší o záchranu dvou letadel páté generace F-35A, a to na základně Hill v Utahu. Tyto letouny s vysokou mírou stealth a skvělými senzory jsou nesmírně cenné a vzniká jich pouze omezené množství. Prvnímu z nich přitom selhal v roce 2020 příďový podvozek a následná havárie poškodila celou příď. Druhému pak v roce 2014 vzplanul motor, uvádí ArmyTimes. Opačné konce letounů ale zůstaly nepoškozené a tedy použitelné. Na jejich spojení pracují odborníci z letectva, výrobce Lockheed Martin i další.

Letouny F-35A jsou velmi cenné

Zachránit F-35 dává smysl, protože jde o moderní a drahý letoun, v některých ohledech nejlepší na světě. Jeho výhodou je víceúčelovost, může totiž sloužit nejenom k boji, ale je také skvělým průzkumníkem schopným komunikovat se všemi složkami ozbrojených sil. Jenom Amerika jich má kolem 450, uvádí GAO, a do budoucna jich chtějí pořídit až 2 500. Další pak létají u amerických spojenců, 24 se jich rozhodlo koupit i Česko.

Možnost funkčně spojit dvě jinak neopravitelná letadla může ušetřit spoustu peněz a nedojde tak ke zbytečnému plýtvání. Dokončit celý proces a s letounem vzlétnout mají technici v plánu až na jaře roku 2025, jejich spojení totiž rozhodně není jednoduchou záležitostí – zdaleka totiž nejde jenom o sešroubování dvou částí k sobě a natažení kabelů.

Letoun F-35A v letu

Sami čeští piloti si porovnali JAS-39 Gripen a F-35A Lightning – který z nich je lepší však stále rozděluje společnost na 2 tábory

Nic totiž nesmí narušit konstrukci letadla, neboť musí v náročných manévrech vydržet opravdu vysoké přetížení. Správně ale musí fungovat i veškerá spojení uvnitř trupu, elektronika apod. Lze tedy očekávat, že výsledný letoun projde vícero testy než nový, ale hlavně jde o experiment, který řekne, zda a jak je obdobný postup do budoucna vlastně možný. V případě F-35A jde totiž o vůbec první takový pokus v historii. Tak snad dopadne dobře.

Tréning údržby letounu F-35

Věříte, že bude spojení dvou rozbitých F-35 fungovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články