Ruský jednomotorový letoun 5. generace měl být exportním tahákem, ale pohořel. Přesto na něm práce pokračují a vznik konkurence americké F-35 je nadále možný.
Známá ruská letecká konstrukční kancelář Suchoj, která stojí mj. za bojovým letounem 5. generace Suchoj Su-57 Felon, pracuje i na dalším letadle, a sice na Suchoj Su-75 Checkmate, nad nímž od počátku visí otazníky. Financovat ho měli partneři ze zahraničí, ale Rusko zatím žádného nenašlo, načež vyvstaly spekulace, že může projekt skončit u ledu. Zdá se ale, že konstruktéři na projektu stále pracují, i když není jasné, jak daleko se dostali a jaké změny zaznamenali. Naznačuje to ale dle uživatele Trollstoy, který se o své poznatky podělil na síti X (Twitteru), že by letadlo mohlo i přes současné těžkosti v budoucnu létat.
Změna konstrukce ocasu a křídla
Pokračování prací na Su-75 Checkmate naznačují patenty podané konstrukční kanceláří, z nichž jsou patrné některé změny oproti maketě představené v roce 2021 na přehlídce MAKS. Tou asi neviditelnější je změna konstrukce ocasu ve tvaru V – tento tvar není příliš vhodný k tomu, aby zajistil stroji dobré schopnosti stealth, takže není překvapující, že se ho konstruktéři snaží změnit k lepšímu. Další změny se pak týkají klapek nebo úpravy tvaru křídla, udává EurAsiaTimes.
United Aircraft Corporation (UAC), a Russian aerospace and defense corporation, has recently filed a series of patents, revealing intriguing modifications to the Su-75 Checkmate.
These patents suggest plans to develop a two-seat tandem version and an unmanned aircraft variant. pic.twitter.com/HqlAd1GMRS
— Trollstoy (@Trollstoy88) July 18, 2023
Zajímavým poznatkem také je, že kromě klasické jednomístné varianty uvádí nové patentové přihlášky i dvoumístnou a bezpilotní. První z nich by zřejmě sloužila k výcviku pilotů, druhá by se zase mohla stát plnohodnotným bojovým dronem. Letoun by měl mít také 3 zbraňové šachty – jednu hlavní, a pak dvě boční, v nichž by byly menší střely typu vzduch-vzduch. Celkem by měl mít nosnost kolem 7 tun výzbroje, i když ne všechna by asi byla umístěna v trupu.
Su-75 má být větší a rychlejší než F-35
Z odhadů vyplývá, že by byl Su-75 Checkmate asi 17,5 metrů dlouhý, takže by byl menší než jeho dvoumotorový „bratr“ Su-57, ale také větší než americký Lockheed Martin F-35 Lightning II, jemuž by měl být přímým konkurentem. Motor by mu měl poskytovat rychlost Mach 1,8 nebo vyšší a dolet kolem 3 tisíc kilometrů. V těchto parametrech by měl tedy amerického konkurenta také převyšovat, udává AviationWeek. Mnoho dalších prvků má pak Su-75 převzít z Su-57.
Rusko dosud představilo pouze maketu stroje, a otázkou je, v jaké fázi je konstrukce prototypu, i když některé zprávy naznačují, že by mohl vzlétnout již v roce 2024. Vzhledem k současné situaci to ale nemusí být pravda. Konstrukce takového letadla je náročná a drahá, Rusko navíc čelí technologickým sankcím, a velkou část rozpočtu musí vynakládat na válku na Ukrajině. Pokud by se konstrukce zpozdila, nebyla by to vzhledem k absenci zájemců nějaká tragédie, na druhou stranu Su-75 Checkmate pomalu roste ve světě konkurence, doplňuje BulgarianMilitary.