Co vyšlo na povrch později: na začátku ruské invaze to schytal velitelský letoun Il-22, přežil jen díky pilotovi. Zasáhl ho starý systém 9K37

Rusko poslalo na jaře 2022 nad Ukrajinu velitelský letoun Il-22. Nepřišlo o něj jenom díky chladnokrevnému uvažování pilota a jeho evidentním zkušenostem.

Ruské letadlo Iljušin Il-22 i Zdroj fotografie: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
                   

Mnohé události z konfliktu mezi Ukrajinou a Ruskem jsou veřejnosti stále neznámé a najevo mohou vycházet až po dlouhé době. Jedním z nich je incident téměř z počátku ruské invaze, konkrétně z dubna 2022. Tehdy se ještě federace cítila sebejisté a nad bojiště posílala letectvo, včetně vzácného velitelského, průzkumného a komunikačního letounu Iljušin Il-22 Bizon. Jen malý kousek přitom dělil ruské letectvo od jeho ztráty.

Druhé střele se zkušený pilot vyhnul

Podle dostupných informací se incident, do něhož byl zapojen letoun Il-22, odehrál 3. dubna 2022. Stroj se pohyboval nad ukrajinským územím ve výšce 7 900 metrů a dostal se do hledáčku obsluhy ukrajinského systému protivzdušné obrany 9K37 Buk. Když vedle něj explodovala střela a poškodila ho, uvědomil si pilot, že rakety létají většinou ve dvojici a instinktivně uhnul. Druhá střela tak poškodila jen zadní část letadla a pilotovi se ho podařilo dostat na letiště. Letoun měl přitom v trupu více než 200 děr, poškozen byl třeba motor nebo vrtule.

Il-22 Bizon není žádné moderní letadlo, pochází ze 70. let 20. století, a jeho základem byl dopravní letoun Iljušin Il-18. Na jeho palubě se nachází řada elektronických přístrojů k průzkumu, elektronickému boji nebo komunikaci. Nechybí pochopitelně prostor pro velitele, štáb a početnou obsluhu. Stroj existuje v několika variantách, z nichž byly některé hluboce modernizované – například varianta Il-22PP zaměřená na průzkum a elektronický boj obstojí i proti dnešním moderním systémům.

Ruský letoun Il-22M iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
Ruský letoun Il-22M

Letadlo Iljušin Il-22 Bizon je 35,9 metrů dlouhé a rozpětí křídel dosahuje 37,42 metrů. Pohání ho čtveřice turbovrtulových motorů, díky nimž je schopen dosahovat rychlosti až 685 km/h a vystoupat do výšky až 8 800 metrů, přičemž jeho dolet činí 6 500 kilometrů. Podle dostupných údajů má mít Rusko těchto strojů k dispozici 25 ve všech různých modifikacích. Zda se poškozený stroj podařilo opravit, ale není známo.

Systém 9K37 Buk nepatří k nejnovějším

Tehdy šlo de facto o střet dvou desítky let starých strojů, neboť i systém použitý ukrajinskou protiletadlovou obranou byl zaveden do služby už v roce 1980. 9K37 Buk existuje ve více variantách a hlavně Rusko má některé hluboce modernizované verze s vylepšenými schopnostmi. Jedná se přitom o systém středního dosahu, jehož základem je odpalovací vozidlo vybavené 4 střelami a vlastním radarem, ale v baterii mohou být i vozidla bez radaru. 9K37 Buk je schopen sestřelovat vrtulníky, drony, letadla a některé druhy raket.

Dosah záleží na verzi systému, ta nejlepší může zasáhnout letadla do výšky až 25 kilometrů a vzdálenosti až 42 kilometrů. Hmotnost střely je kolem 700 kilogramů, ale liší se podle typu. Systémy 9K37 Buk jsou ve výzbroji mnoha zemí a účastnily se několika konfliktů. Nejznámějším incidentem je sestřelení malajského letadla Boeing 777 letu MH-17, při němž 17. července 2014 zahynulo 298 lidí. Podle vyšetřování pocházel systém Buk z 53. protiletadlové raketové brigády Ruské federace a nacházel se na území ovládaném doněckými separatisty.

Fungování protiletadlového systému středního dosahu Buk

Jak bolestná by byla pro Rusko ztráta letounu Il-22?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články