Bez Ukrajiny to nejde a potřebný ruský letoun Il-112V končí neúspěchem i smrtí; ambice Ruska tím však rozhodně nekončí

NÁZOR: Aktuálně ruské letectvo stále spoléhá na staré lehké dopravní letouny z dob SSSR. A když si chtělo pořídit domácí výrobek, narazilo na mnohé problémy.

Iljušin Il-78 i Zdroj fotografie: Alex Belťukov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruské letectvo spoléhalo v segmentu lehkých transportních letounů hlavně na stárnoucí sovětské Antonov An-26 ze začátku 70. let 20. století. Jde o letité letouny, jejichž výroba už dávno skončila, a konstrukční kancelář Antonov je navíc na Ukrajině. Rusko se je proto pokouší nahradit domácí produkcí – nástupcem měl být transportní letoun Iljušin Il-112V, v civilní verzi s koncovkou T. Jenomže celý projekt skončil fiaskem, a tak to Rusko zkouší nanovo.

Technologie zůstaly Ukrajincům

Podle portálu MilIn mohl být velikým problémem ruských konstruktérů fakt, že transportní letouny s turbovrtulovým pohonem (ovšem i samotné motory) byly v době SSSR vyráběny na Ukrajině, a stála za nimi kancelář Antonov. Po rozpadu SSSR tak Rusko o mnohé know-how přišlo, i když země samozřejmě stále nějakým leteckým průmyslem stále disponuje. Když ale v roce 2004 začala soutěž na stavbu domácího transportního letounu, který by An-26 nahradil, padla volba na Aviation Complex pojmenovaný po konstruktéru Iljušinovi.

Italský Alenia C-27J Spartan, jemuž se Iljušin Il-112 nápadně podobal iZdroj fotografie: Uživatel MilborneOne / Creative Commons / CC BY-SA
Italský Alenia C-27J Spartan, jemuž se Iljušin Il-112 nápadně podobal

Ten přišel s letounem, který se znatelně podobal italskému Alenia C-27J Spartan, i když ruský Il-112 byl se svou délkou 24,15 metrů o zhruba 1,5 metru delší. Pohon mu pak měly zajišťovat motory Klimov TV7-117ST, ty ovšem mají poměrně malý výkon, což se projevilo na plánované nosnosti 5 tun, zatímco italský letoun má i přes menší délku nosnost 9 tun. Jenomže problémem se ukázala i spolehlivost, v roce 2021 havaroval jediný létající prototyp poté, co mu začal jeden z motorů hořet, načež jeho tříčlenná osádka zahynula.

Rusko původně chtělo ukrajinský letoun

Je pravděpodobné, že Ruská federace na projekt Il-112 velmi spěchala, protože původním plánem nebylo postavit domácí letadla, ale koupit ukrajinské turbovrtulové Antonov An-140. Do služby v ruském letectvu a námořnictvu jich dokonce už několik vstoupilo, ale vše skončilo v roce 2014 po anexi Krymu a ruskému angažmá v konfliktu na Donbase. Rusko se proto vrátilo k projektu Il-112, a Na papíře vypadal dobře – letoun měl mít podle Aerospace-Technology rychlost až 580 km/h, dostup 9 kilometrů, a s 2 tunami nákladu doletět až 5 tisíc km.

Český letoun CASA C-295

Transportní letoun CASA C-295MW nahradil v AČR sovětské dědictví Antonov An-26. Je všestranný a schopný, ale nestačí na vše

I přes to, že se o problémech s motory vědělo, pokusilo se Rusko projekt Il-112 dokončit, ale nakonec nenašlo dostatečně kvalitní pohonnou jednotku. V říjnu 2023 byl proto definitivně zrušen. Zkonstruovat vlastní lehký transportní letoun však federace stále chce, a nyní sází na projekt Iljušin Il-212. Konstrukce by měla vycházet z Il-112, ale má dostat vyzkoušené proudové motory PD-8 a některá další vylepšení.

Havárie prototypu letounu Iljušin Il-112

Opravdu v Rusku nejsou dostatečně kvalifikovaní inženýři, kteří by problémy vyřešili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články