Provádět záškodnické akce v hlubokém týlu nepřítele může být při správném naplánování velice účinné – za oběť jim může padnout třeba několik vrtulníků.
Jednou z možností, jak významně uškodit nepříteli za cenu malých ztrát, je sabotážní akce. Ta pochopitelně vyžaduje přípravy, znalost prostředí a přesné načasování, ale k úspěchu může přispět i druhá strana – pokud totiž cíl, třeba leteckou základnu, dobře nestřeží, může utrpět vysoké ztráty např. na vrtulnících. Sabotážním akcím lze samozřejmě zabránit, ale znamená to vyčlenit na střežení objektu dostatečné síly, které mohou chybět jinde.
Když oheň pohltí i 3 různé helikoptéry
Koordinované útoky lze provádět i na několika místech najednou, příkladem může být zapálení tří vrtulníků na dvou místech. Ztráta ruských víceúčelových Mil Mi-8 Hop a Kamov Ka-226 Sergej a útočné helikoptéry Mil Mi-28N Havoc je velice citelná, tvrdí MilIn. Jejich cena se pohybuje v desítkách milionů korun a vyrobení nových je nejenom drahé, ale také časově náročné. Je proto nepochopitelné, že místa, kde jsou zaparkované, nejsou střežena.
Asi nejcitelnější bude ztráta Mi-28N, protože jde o jeden z nejmodernějších bojových vrtulníků na světě, který je sériově vyráběn od roku 2006. WeaponSystems uvádí, že je dvoumístný a poháněný dvojicí motorů, s nimiž dosahuje rychlosti až 324 km/h. Jeho výzbroj pak tvoří kanon ráže 30 mm a může nést i různé typy řízených nebo neřízených raket a další zbraně.
Mil Mi-8 je stará osvědčená konstrukce
Vrtulník Mi-8 je víceúčelový a jeho různé verze slouží v několika desítkách zemí po celém světě, ale někdy v podobě od něj odvozeného Mi-17. AircraftFandom uvádí, že ačkoliv poprvé vzlétl v roce 1961, je dodnes v modernizované podobě vyráběn. Kromě tříčlenné osádky má místo pro 24 osob nebo až 4 tuny nákladu, ale slouží i v roli bojových letounů vyzbrojených kulometem a raketami, a existují i specializované verze třeba pro elektronický boj.
Vrtulník Ka-226 je rovněž víceúčelový a jeho první let proběhl v roce 1997, uvádí Aerospace-Technology. Využívá typickou konstrukci koaxiálních rotorů vrtulníků Kamov, přičemž existuje v mnoha variantách – do té transportní se vejde kromě pilota ještě 6 cestujících a další může sedět vedle pilota. Ka-226 je používán třeba jako pátrací, záchranný, policejní nebo hasičský, ale i jinak, zatímco je ho max. rychlost je 250 km/h a dolet až 600 km.