V bitevních vrtulnících Ukrajina prohrává. Rusko jich má mnohem více a vyvinulo i mnohem modernější stroje

Bitevní vrtulníky patří k modernímu vybavení armád, protože dokáží účinně podporovat pozemní vojska. Ale jsou zranitelné protiletadlovou palbou.

i Zdroj fotografie: Uživatel Vlsergey / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jednou ze zbraní, které byly vidět na záběrech z bojů na Ukrajině, jsou i bitevní vrtulníky. Byly ruské, i když třeba z dob války v Donbasu jsou známé i záběry vrtulníků ukrajinských. Země disponuje vrtulníky Mi-24 Hind, které má ve výzbroji i Rusko. To ale má ve výzbroji i mnohem modernější Kamov Ka-52 Alligator a Milj Mi-28, případně v bitevní verzi používá i Mi-171 a další. A hlavně Rusko jich vlastní mnohem více. Ukrajina by měla disponovat maximálně 35 stroji, ale mnohé jsou ve špatném stavu. Jen Ka-52 je v ruských ozbrojených silách kolem 130.

Vrtulník známý z Afghánistánu

Mi-24, případně jeho exportní označení Mi-35, je vrtulník vyvinutý na konci 70. let v Sovětském svazu. Jedná se o hybrid bitevního a transportního vrtulníku, který na Západě nemá obdobu a je pravda, že například české vrtulníky Mi-24 jsou při spojeneckých cvičeních v rámci NATO, pro možnost přepravy výsadku, velmi oceňovány i dnes. Existuje řada variant těchto vrtulníků, mnohé byly modernizovány. Bylo jich vyrobeno přes 3 500 a stále slouží v mnoha zemích světa.

V ukrajinských ozbrojených silách se nacházejí především typy P, V a VP. Ty mají schopnost na svých zbraňových pylonech nést až 12 protitankových raket. Samozřejmě lze na vrtulník namontovat i odpalovače neřízených raket. Vrtulníky jsou vybaveny buď kulomety, případně kanony ráže 23 nebo 30 milimetrů. Modernizované stroje disponují infračervenými senzory či senzory s nočním viděním.

iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
Dvojice Mi-24 odpalující neřízené rakety

Posádku vrtulníku tvoří dva lidé sedící za sebou – pilot v zadním kokpitu, v předním zbraňový operátor. Prostor posádky je pancéřován a má i neprůstřelná skla. Vrtulník (bez rotoru) je 17,5 metru dlouhý, jeho prázdná hmotnost je 8,5 tuny, vzletová pak 12 tun. Dva motory pohánějící rotor umožňují vrtulníku létat rychlostí až 335 km/hod. do vzdálenosti 450 kilometrů. Dostup je 4 900 metrů.

Vrtulníky byly viděni v mnoha konfliktech, poprvé byly masově nasazeny při sovětské invazi do Afghánistánu. Zde působily místním bojovníkům velké škody do doby, než jim USA dodaly protiletadlové střely Stinger. Ukrajina minimálně o tři Mi-24 přišla v roce 2014 na Donbase, kde byly sestřeleny separatisty. Vrtulníky jsou ve výzbroji i české armády.

Vrtulník se dvěma rotory

Na konci 80. let začalo být Sovětskému svazu jasné, že jeho bitevní vrtulníky nestačí na moderní západní stroje, především americký AH-64. Vznikl tak projekt jednomístného vrtulníku Ka-50, na jehož základě byla postavena dvojmístná verze Kamov Ka-52, kde osádka sedí vedle sebe. Ten se konstruoval až po rozpadu SSSR, první let se uskutečnil v roce 1997.

Poznávacím znakem vrtulníků Kamov, včetně Ka-52, jsou jsou dva protiběžné rotory, kterými je vybaven. Pohání je dvojice motorů, které vrtulníku umožňují létat rychlostí 310 kilometrů v hodině. Dolet stroje je 500 kilometrů a dostup 5 300 metrů. Trup je 14,5 metru dlouhý, maximální vzletová hmotnost 11 300 kilogramů. Stroj je pancéřován a má vystřelovací sedačky.

iZdroj fotografie: Uživatel Newsted / Creative Commons / CC BY
Ka-52 zespodu

Na pylonech může vrtulník nést až dvě tuny výzbroje od neřízených raket, protitankových střel Ataka, Vichr či Hermes. Vybaven může být i střelami vzduch-vzduch krátkého dosahu a dalšími zbraněmi. Vpředu má kanon ráže 30 milimetrů. Má pokročilou avioniku, systémy nočního vidění, radar i prostředky aktivní obrany před protiletadlovými střelami. Je také velmi obratný a zvládá velké násobky přetížení i při podvěšené výzbroji.

Mi-28 jako odpověď na americký Apache

Druhým relativně moderním bitevním vrtulníkem v ruských ozbrojených silách je Mi-28, klasicky koncipovaný bitevní stroj s hlavním rotorem a vyrovnávací vrtulkou, vyvíjený již od roku 1972, tehdy jako odpověď na americký AH-64 Apache. Měl původně nahradit Mi-24, ale peripetie složitého vývoje nakonec způsobily, že jeho sériová výroba byla zahájena v Rusku až v roce 2008. Přednost dostával spíše Kamov Ka-52, údajně výkonnější a vybavený lepšími senzory a zaměřovači.

Útočný vrtulník Mil Mi-28 Havoc navržený Ruskem ~Garuda One

Zveřejnil(a) Vojenská federace dne Pátek 9. února 2018

Mi-28 má maximální rychlost kolem 320 km/hod., v jeho základní výzbroji je kanón Šipuniov 2A42 ráže 30 mm a disponuje čtyřmi závěsníky pod pomocnými křídly na bocích trupu. Vždy nese 16 protitankových střel Ataka-V, doplňovaných podle účelu neřízenými raketami S-8 nebo S-13, nebo dalšími kanóny ráže 23 mm. Proti obrněné technice používá i střely Vichr a Chrizantema, k obraně rakety vzduch – vzduch, atd.

I přes to bylo na záběrech z Ukrajiny vidět, že minimálně jeden z vrtulníků Ka-52 se podařilo ukrajinským silám sestřelit, údajně protiletadlovou raketou odpalovanou z ramene. Rusko ale má s využitím bitevních vrtulníků bohaté zkušenosti, stroje nasadilo i v druhé válce v Čečensku nebo v Sýrii. Své bitevní vrtulníky Rusko také hojně exportuje, ve výzbroji je má Egypt i Čína.

Jak velkou šanci mají ukrajinské vrtulníky starší konstrukce?

Zdroj: Airforce Technology, Military Today

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články