V bitevních vrtulnících Ukrajina prohrává. Rusko jich má mnohem více a vyvinulo i mnohem modernější stroje

Bitevní vrtulníky patří k modernímu vybavení armád, protože dokáží účinně podporovat pozemní vojska. Ale jsou zranitelné protiletadlovou palbou.

i Zdroj fotografie: Uživatel Vlsergey / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jednou ze zbraní, které byly vidět na záběrech z bojů na Ukrajině, jsou i bitevní vrtulníky. Byly ruské, i když třeba z dob války v Donbasu jsou známé i záběry vrtulníků ukrajinských. Země disponuje vrtulníky Mi-24 Hind, které má ve výzbroji i Rusko. To ale má ve výzbroji i mnohem modernější Kamov Ka-52 Alligator a Milj Mi-28, případně v bitevní verzi používá i Mi-171 a další. A hlavně Rusko jich vlastní mnohem více. Ukrajina by měla disponovat maximálně 35 stroji, ale mnohé jsou ve špatném stavu. Jen Ka-52 je v ruských ozbrojených silách kolem 130.

Vrtulník známý z Afghánistánu

Mi-24, případně jeho exportní označení Mi-35, je vrtulník vyvinutý na konci 70. let v Sovětském svazu. Jedná se o hybrid bitevního a transportního vrtulníku, který na Západě nemá obdobu a je pravda, že například české vrtulníky Mi-24 jsou při spojeneckých cvičeních v rámci NATO, pro možnost přepravy výsadku, velmi oceňovány i dnes. Existuje řada variant těchto vrtulníků, mnohé byly modernizovány. Bylo jich vyrobeno přes 3 500 a stále slouží v mnoha zemích světa.

V ukrajinských ozbrojených silách se nacházejí především typy P, V a VP. Ty mají schopnost na svých zbraňových pylonech nést až 12 protitankových raket. Samozřejmě lze na vrtulník namontovat i odpalovače neřízených raket. Vrtulníky jsou vybaveny buď kulomety, případně kanony ráže 23 nebo 30 milimetrů. Modernizované stroje disponují infračervenými senzory či senzory s nočním viděním.

iZdroj fotografie: Alex Beltyukovl / Creative Commons / CC BY-SA
Dvojice Mi-24 odpalující neřízené rakety

Posádku vrtulníku tvoří dva lidé sedící za sebou – pilot v zadním kokpitu, v předním zbraňový operátor. Prostor posádky je pancéřován a má i neprůstřelná skla. Vrtulník (bez rotoru) je 17,5 metru dlouhý, jeho prázdná hmotnost je 8,5 tuny, vzletová pak 12 tun. Dva motory pohánějící rotor umožňují vrtulníku létat rychlostí až 335 km/hod. do vzdálenosti 450 kilometrů. Dostup je 4 900 metrů.

Vrtulníky byly viděni v mnoha konfliktech, poprvé byly masově nasazeny při sovětské invazi do Afghánistánu. Zde působily místním bojovníkům velké škody do doby, než jim USA dodaly protiletadlové střely Stinger. Ukrajina minimálně o tři Mi-24 přišla v roce 2014 na Donbase, kde byly sestřeleny separatisty. Vrtulníky jsou ve výzbroji i české armády.

Vrtulník se dvěma rotory

Na konci 80. let začalo být Sovětskému svazu jasné, že jeho bitevní vrtulníky nestačí na moderní západní stroje, především americký AH-64. Vznikl tak projekt jednomístného vrtulníku Ka-50, na jehož základě byla postavena dvojmístná verze Kamov Ka-52, kde osádka sedí vedle sebe. Ten se konstruoval až po rozpadu SSSR, první let se uskutečnil v roce 1997.

Poznávacím znakem vrtulníků Kamov, včetně Ka-52, jsou jsou dva protiběžné rotory, kterými je vybaven. Pohání je dvojice motorů, které vrtulníku umožňují létat rychlostí 310 kilometrů v hodině. Dolet stroje je 500 kilometrů a dostup 5 300 metrů. Trup je 14,5 metru dlouhý, maximální vzletová hmotnost 11 300 kilogramů. Stroj je pancéřován a má vystřelovací sedačky.

iZdroj fotografie: Uživatel Newsted / Creative Commons / CC BY
Ka-52 zespodu

Na pylonech může vrtulník nést až dvě tuny výzbroje od neřízených raket, protitankových střel Ataka, Vichr či Hermes. Vybaven může být i střelami vzduch-vzduch krátkého dosahu a dalšími zbraněmi. Vpředu má kanon ráže 30 milimetrů. Má pokročilou avioniku, systémy nočního vidění, radar i prostředky aktivní obrany před protiletadlovými střelami. Je také velmi obratný a zvládá velké násobky přetížení i při podvěšené výzbroji.

Mi-28 jako odpověď na americký Apache

Druhým relativně moderním bitevním vrtulníkem v ruských ozbrojených silách je Mi-28, klasicky koncipovaný bitevní stroj s hlavním rotorem a vyrovnávací vrtulkou, vyvíjený již od roku 1972, tehdy jako odpověď na americký AH-64 Apache. Měl původně nahradit Mi-24, ale peripetie složitého vývoje nakonec způsobily, že jeho sériová výroba byla zahájena v Rusku až v roce 2008. Přednost dostával spíše Kamov Ka-52, údajně výkonnější a vybavený lepšími senzory a zaměřovači.

Útočný vrtulník Mil Mi-28 Havoc navržený Ruskem ~Garuda One

Zveřejnil(a) Vojenská federace dne Pátek 9. února 2018

Mi-28 má maximální rychlost kolem 320 km/hod., v jeho základní výzbroji je kanón Šipuniov 2A42 ráže 30 mm a disponuje čtyřmi závěsníky pod pomocnými křídly na bocích trupu. Vždy nese 16 protitankových střel Ataka-V, doplňovaných podle účelu neřízenými raketami S-8 nebo S-13, nebo dalšími kanóny ráže 23 mm. Proti obrněné technice používá i střely Vichr a Chrizantema, k obraně rakety vzduch – vzduch, atd.

I přes to bylo na záběrech z Ukrajiny vidět, že minimálně jeden z vrtulníků Ka-52 se podařilo ukrajinským silám sestřelit, údajně protiletadlovou raketou odpalovanou z ramene. Rusko ale má s využitím bitevních vrtulníků bohaté zkušenosti, stroje nasadilo i v druhé válce v Čečensku nebo v Sýrii. Své bitevní vrtulníky Rusko také hojně exportuje, ve výzbroji je má Egypt i Čína.

Jak velkou šanci mají ukrajinské vrtulníky starší konstrukce?

Zdroj: Airforce Technology, Military Today

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Lidem teprv teď začne téct do bot. Operátoři se rozhodli, že jim zdraží volání
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Co je potřeba vědět o Crohnově chorobě: Zdraví může poškodit víc než srdeční infarkt, kouření zhoršuje příznaky
adbz.cz
adbz.cz
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky