NÁZOR: Výcvik pilotů moderních bojových letounů je náročný, zkušení instruktoři, speciální zařízení a mnoho dalšího je tedy nezbytné. Nejlepší trénink přitom probíhá v Americe.
Výcvik ukrajinských pilotů na bojové letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon dostane nové rozměry, až se v září zapojí do akce instruktoři v zázemí v Americe. Už teď sice někteří piloti cvičí v Dánsku nebo Velké Británii, ale možnosti těchto zemí jsou velice omezené. Zato americké letectvo má ve výzbroji téměř 800 strojů F-16 (jsou jeho nejpočetnějšími bojovými letouny), a k tomu i odpovídající výcvikové zázemí a ty nejlepší instruktory.
Američané na Ukrajinu nepojedou
Ukrajinští piloti, ale i další personál, přijedou cvičit do USA, což má hned několik důvodů. Prvním je bezpečnost, neb pokud by instruktoři jeli na Ukrajinu, mohli by se stát cílem ruské odvety, stejně tak jako letouny. Druhá věc je praktičnost, výcvik není jenom o létání v letadlech, ale vyžaduje i mnohá speciální zařízení jako simulátory, vybavené učebny, různé makety aj. To vše v USA je, a vozit to kvůli několika pilotům na Ukrajinu, by rozhodně nedávalo smysl. Třeba český simulátor na Ukrajině je, je však pouze virtuální, ne plnohodnotný.
Hned první část výcviku ukrajinských pilotů a mechaniků však nebude o praxi, ale o angličtině. Zkušenosti ukazují, že i když piloti jistou úroveň angličtiny mají, potřebují se naučit speciální (odbornou), aby dokázali bez váhání číst údaje z přístrojů, ale nejspíše i správně rozuměli různým manuálům. Nebudou přitom jen zahálet v učebnách, čekají je i různé fyzické tréninky, například na centrifugách, aby lépe zvládali přetížení.
F-16 a sovětské stroje jsou rozdílné
Ačkoliv mnozí piloti z Ukrajiny již s bojovými stroji létali, budou pro ně F-16 nejenom nové, ale hlavně úplně jiné. Jejich staré sovětské letouny měly klasický knipl, ovšem F-16 se řídí za pomoci joysticků. Má také jen jeden motor, Ukrajinci ale byli většinou zvyklí na motory dva. Alespoň zbraně budou však takové, které znají, třeba protiradarové střely AGM-88 HARM, které jsou do F-16 přímo integrované. I proto projdou kompletním výcvikem od základů létání, přes klasické souboje, až třeba po útoky na pozemní cíle. Trvat to bude cca 5 měsíců.
Náročný bude ale i výcvik pozemního personálu, nároky F-16 na údržbu jsou jiné než například u Suchoj Su-27 Flanker. Vyžaduje mnohem „jemnější“ zacházení, a zejména čisté a kvalitní letištní plochy, na což si bude muset personál zvyknout. I přes masivní zapojení Američanů do výcviku nicméně odborníci upozorňují, že to chce čas. Ačkoliv zkušení piloti se stihnou přeškolit ze sovětských strojů na F-16 nejspíše za několik měsíců, dostatek pilotů pro všechny slíbené F-16 může Ukrajina mít až za několik let, což bude nejspíše pozdě.
I menší počet amerických General Dynamics F-16 Fighting Falcon však Ukrajině pomůže, i když to nebude znamenat, že by jenom díky nim automaticky vyhrála. Bude však schopna za pomoci těchto letounů prorážet cestu pozemním jednotkám z takové dálky, že zároveň nedojde k jejich ohrožení ruskými protějšky, ba ani protiletadlovou obranou. Současně pak budou F-16 v rukách Ukrajinců držet na uzdě nepřátelské letouny, např. Suchoj Su-57 a Suchoj Su-35, ačkoliv na první ze zmíněných nemusí mít dostatečný dosah radar ani střely.