NÁZOR: Ačkoliv je americké námořnictvo mimořádně silné, zdaleka to není vše. Aktuálně se zdá, že před lety zvolil lepší taktiku i její největší rival.
Nejsilnějším námořnictvem na světě je to americké, ale zdaleka to neplatí z důvodu počtu plavidel, jimiž disponuje. Naopak, v tomto směru se řadí až na 4. místo. Dosud se přitom nemůže s jeho silou nikdo rovnat, a to ani neustále sílicí Čína, ačkoliv i kvantita má své výhody. Někteří američtí experti dokonce přiznávají, že do ideální pozice chybí americkému námořnictvu asi 80 lodí, což není úplně málo, aby mohlo zvládnout obranu vlastní země i různé mise ve světě. V příštích letech se přitom situace nejspíše moc nezmění.
Ve velkých plavidlech na USA nikdo nemá
Není pochyb o tom, že jsou americké lodě těmi největšími a nejsilnějšími na planetě, potažmo to platí hlavně o klíčových plavidlech, k nimž patří 11 letadlových lodí s jaderným pohonem, jimž se bezesporu nic nevyrovná. Navíc je doplňují útočné výsadkové lodě s dalšími letadly a vrtulníky. I americké jaderné ponorky pak hrají pod hladinou oceánů prim, ale problém je, že síla není vše. Jedna letadlová loď může být jednoduše pouze na jednom místě.
Americké námořnictvo se, kromě výše zmíněných lodí, soustředilo ještě na stavbu torpédoborců, které jsou rovněž velmi silné a patří k těm nejsilnějším na světě. Ale u těchto plavidel platí, že jsou nejen veliká, ale i drahá. Námořní pěchota navíc utopila spoustu peněz v drahých, a přitom neúspěšných projektech, jako byly torpédoborce třídy Zumwalt nebo tzv. Littoral Combat Ship; a plavidla tříd Freedom a Independence se dokonce nepovedla tak, že mají jít brzy do šrotu.
Menší levnější plavidla chybí
Například Čína se vydala jinou cestou, a stavěla mnohem menší a levnější plavidla, kterých má dnes mnohem více než Američané. I proto se teď v USA nejspíše snaží opětovně zařadit do výzbroje fregaty – nově vznikající třída má název Constellation. Plavidla by měla být oproti torpédoborcům levnější, takže jich může vznikat více, a v mnoha úlohách je zastoupí. Ale ani takové plány prozatím počet lodí amerického námořnictva nezvýší; mimochodem, aktuálně jich je 485 a 60 jich bude vyřazeno, přičemž ve výstavbě nebo v plánu jich je max. 90.
A co je možná ještě horší, tak že údajně zaostává i údržba a modernizace stávajících plavidel. Americké loděnice zkrátka nemají dostatečné kapacity na to, aby se o rozsah potřebných prací postaraly, a ještě stavěly dostatečný počet plavidel nových. Kapacita amerických loděnic je dnes mnohonásobně menší než čínských, a pokud si v dalších letech bude chtít americké námořnictvo dominanci na moři udržet, bude muset investovat dostatek peněz, stavět menší lodě, a možná dokonce některé objednat i u zahraničních dodavatelů.
Početně je na tom pak oproti Americe lépe i Ruská federace, jejíž některé flotily nelze podceňovat, ale na druhou stranu se dlouhodobě ukazuje, že není stav ruských lodí příliš dobrý. Země má sice i řadu modernějších plavidel, i když třeba o křižník Moskva přišla hned zkraje války na Ukrajině, ale zároveň mnohem více těch z dob sovětské éry; a na dnešní poměry už zkrátka nestačí. A třeba křižník Petr Veliký má jít pro svou zastaralost do šrotu.