Ačkoliv je ruské ponorkové loďstvo poměrně silné a tvoří ho i jaderné ponorky, staví stále i ty s konvenčním pohonem, byť nejsou nejlepší.
Rusko vždy velmi dbalo na stav svého ponorkového loďstva a stavělo stále nové (pokud možno moderní) plavidla, aby se dokázalo alespoň nějakým způsobem vyrovnat Američanům, respektive loďstvům Severoatlantické aliance. Jeho ponorky přitom nemají pouze jaderný pohon, část z nich má stále i pohon konvenční. Tou nejnovější z nich je ponorka Jakutsk třídy projekt 636.3 známé také jako Varshavyanka (ve vylepšené podobě Kilo).
Jakutsk není nejmodernější, ale je silná
Nová ponorka Jakutsk je dieselelektrická, uvádí NavalNews, což znamená, že je princip jejího pohonu v podstatě shodný nebo spíše podobný tomu v ponorkách známých z první nebo druhé světové války, i když je samozřejmě v mnohém vylepšený. Nebudeme-li Jakutsk porovnávat s jadernými ponorkami, existují na světě mnohem modernější konvenční plavidla s pohony nezávislými na vzduchu – má je Japonsko, Švédsko i další země.
In St. Petersburg, at the Admiralty Shipyards shipbuilding enterprise, a solemn ceremony of launching a large diesel-electric submarine of the Yakutsk project 636.3, under construction for the Russian Navy, took place.
— Ghostovich (@Ghostovich18621) October 12, 2024
Yakutsk is the sixth submarine in the series pic.twitter.com/ECNEeAmeEl
Nicméně i přesto by byla chyba plavidlo třídy Projekt 636.3 podceňovat. Má totiž silnou výzbroj, jejímž základem je šestice torpédometů ráže 533 mm, uvádí Wikipedia. Těmi může útočit na jiné ponorky nebo hladinová plavidla, a teoreticky dokáže potopit jakoukoliv existující loď. Dokáže také klást miny, ale především odpalovat řízené střely Kalibr (unese až 4) a na dlouhé vzdálenosti tak útočit na pozemní cíle s vysokou přesností.
Ponorka je jenom 73,8 metrů dlouhá
Samotná ponorka Jakutsk, respektive plavidlo Projekt 636.3, není nijak obří. Na délku má 73,8 metrů a coby ponořená výtlak 3 950 tun, uvádí WeaponSystems. Na palubě pak slouží osádka složená ze 60 námořníků a 16 důstojníků. Ponořit se může do hloubky až 300 metrů, ačkoliv z bezpečnostních důvodů se doporučuje nepřekračovat hloubku 240 metrů. V případě ponořeného plavidla je maximální rychlost 20 uzlů, na hladině pak 12 uzlů.
Ruské námořnictvo má podobná plavidla ve všech svých flotilách a exportní verze si od něj nakoupily i některé země. A to i přesto, že nepatří k nejvyspělejším – jejich největší slabinou bude dobíjení baterií při použití šnorchlu, kdy musí vydávat veliký hluk a je snadno odhalitelné. Když zrovna pluje na baterie, bude tichá, ale zároveň omezená, protože hlavně při rychlejším pohybu se bateriový systém podobných plavidel může rychle vybít.
On Oct. 11, JSC “Admiralty Shipyards” launched Improved Kilo-class SSK “Yakutsk”, it will be the sixth submarine of this project built for the Pacific Fleet🇷🇺.https://t.co/oYKCjSTp3y https://t.co/fFRtAPbNAE pic.twitter.com/DivawB64HQ
— Massimo Frantarelli (@MrFrantarelli) October 11, 2024
Spouštění ruské ponorky Jakutsk na vodu