Švédská ponorka Gotland je tak tichá, že se dokáže proplížit kolem ruské obrany. Potopila by dokonce i americkou „letadlovku“

Nejběžnějším způsobem, jak odhalit přítomnost ponorky v moři, je zaměření jejího hluku. Jenomže pokud je extrémně tichá, pohoří proti ní i ti nejlepší.

Halland, švédská ponorka třídy Gotland i Zdroj fotografie: Námořnictvo USA
                   

Vstupem Švédska do Severoatlantické aliance se ruské baltské flotile v podstatě uzavřela jakákoliv možnost operovat v Baltském moři. Velmi zjednodušeně se stalo jakýmsi jezerem NATO, což neznamená, že by se ruská Baltská flotila nemohla pokoušet o některé akce, neboť by určitě narazila na rozhodnou spojeneckou obranu. Jedním z největších nebezpečí by pak byly pro pravidla ruského námořnictva moderní švédské ponorky třídy Gotland.

Motor bez vibrací činí ponorku Gotland tichou

Švédsko má ve výzbroji celkem tři ponorky třídy Gotland, k nimž Naval-Technology uvádí, že byly do provozu uvedeny v 90. letech 20. století. Jde o první plavidla na světě vybavená Stirlingovým motorem nezávislým na přísunu vzduchu, což jim umožňuje operovat dlouhou dobu pod hladinou bez nutnosti se vynořit. Jejich pohon je navíc neobyčejně tichý – společnost Saab na svých internetových stránkách uvádí, že je nehlučný a bez vibrací, takže jelikož se vibrace nešíří do trupu, je velice obtížné švédskou ponorku třídy Gotland najít.

Švédská útočná ponorka Gotland iZdroj fotografie: Námořnictvo USA
Švédská útočná ponorka Gotland

Jaké by mohla taková ponorka představovat nebezpečí pro ruské lodě, si lze odvodit ze zkušenosti amerického námořnictva. To si ji od Švédska na 2 roky půjčilo, aby mohlo nacvičovat protiponorkový boj – výsledek dopadl pro americké námořnictvo neslavně. Během cvičení se ponorce Gotland podařilo proklouznout kolem pasivní sonarové obrany svazu americké letadlové lodi USS Ronald Reagan. NationalInterst uvádí, že pak nosič zasáhla virtuálními torpédy, což znamenalo jeho potvrzené potopení, a bez jediného škrábnutí odplula.

Švédská ponorka se nemusí vynořit 2 týdny

Oproti jiným a mnohem známějším ponorkám není plavidlo třídy Gotland žádný obr; ostatně bylo postaveno pro operace v malém a mělkém Baltském moři. Wikipedia uvádí, že je jenom 60,4 metrů dlouhá a při ponoření má výtlak 1 599 tun. Na její palubě slouží 28 námořníků a 5 důstojníků. Pohon jí pak dokáže zajistit rychlost až 20 uzlů (37 km/h). V případě, že ponorka pluje rychlostí jenom 5 uzlů, může zůstat skrytá pod hladinou až 2 týdny.

Podvodní dron Echo Voyager, předchůdce Orca XLUUV

Americká bezpilotní ponorka Orca XLUUV je výsledkem 10leté práce a počátkem revoluce. Ale známo o ní moc není

Ponorka je vyzbrojena 4 torpédomety ráže 533 milimetrů na torpéda Bofors Underwater Systems Type 613. Ta mají drátové a pasivní navádění a hlavici o hmotnosti 240 kg, a jejich rychlost je 40 uzlů při dosahu 20 kilometrů. Švédské námořnictvo mělo pak vyvinout i nový typ torpéd s dosahem až 40 kilometrů. Plavidlo je vybaveno také velice moderními senzory, aby dokázalo cíle lépe lokalizovat a zaměřovat. Kromě toho může nést i 48 námořních min.

Představení švédské ponorky třídy Gotland

Jak nebezpečná je podle vás ponorka třídy Gotland?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články