Mezi schopná bojová vozidla pěchoty v západních zemích patří ASCOD, který je hodně variabilní. I proto se nachází v nejlepších armádách světa.
Když česká armáda hledala nové bojové vozidlo pěchoty, jedním z účastníků soutěže se stal i ASCOD. A ačkoliv budou čeští vojáci nakonec používat konkurenční švédská CV90, neúspěch vozidla ASCOD rozhodně neznamená, že by bylo špatné. O výběru konkrétní zbraně totiž rozhoduje řada parametrů, a to nejenom její schopnosti. ASCOD nebo některý z jeho derivátů působí hned v několika západních armádách, případně do nich bude brzy zařazen.
ASCOD se v něčem CV90 podobá
Bojové vozidlo ASCOD je produktem španělské společnosti Empresa Nacional Santa Bárbara a rakouské Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug, což je součást koncernu GDLS. ArmyRecognition uvádí, že vývoj vozidla začal v 90. letech 20. století, a jednotliví uživatelé mají vozidlo upravené dle svých požadavků. Španělská armáda ho označuje jako Pizarro, a rakouská zase Ulan. Jako základ u nového BVP použila ASCOD i Velká Británie, kdy je výsledkem vozidlo Ajax.
Výhodou Vozidla ASCOD je otevřená architektura, takže ho lze postavit jako pásový obrněný transportér, bojové vozidlo pěchoty, lehký tank nebo nosič minometu, a existují i další možnosti. V mnohém je to podobné jako u švédského CV90 a jednotlivé verze a varianty se liší třeba mírou ochrany – ta by měla být až do úrovně STANAG 6, což znamená odolnost až proti munici ráže 30 milimetrů, což je opět podobné švédskému vozidlu.
Od kulometu až po tankový kanon
Volitelná je na ASCOD také výzbroj. Česká armáda požadovala na testovaných BVP kanon ráže 30 milimetr a dostala ho, a třeba modernizovaný typ označovaný jako ASCOD 2 má u obrněného transportéru dálkově ovládanou věž s kulometem ráže 12,7 milimetrů. U BVP pak věž s kanony ráže 30, 35 nebo 40 milimetrů, uvádí MilitaryToday, který mohou doplňovat nějaké protitankové řízené střely. Lehký tank Sabrah pro filipínskou armádu má třeba na podvozku ASCOD věž s tankovým kanonem ráže 105 milimetrů, uvádí Janes.
ASCOD 2 má na délku 6,98 a na šířku 3,15 m, a jeho hmotnost může být až 42 tun, což záleží na vybavení a úrovni ochrany. Kupříkladu nejtěžší CV90 má 38 tun. Španělsko-rakouský produkt má 3člennou osádku a dle verze a požadavku uživatelů místo pro výsadek 6 až 8 vojáků. Jezdit dokáže rychlostí až 70 km/h a jeho dojezd je na plnou nádrž 500 km. Rychlostí je tedy srovnatelný se švédským vozidlem, to má ale o něco větší dosah.