Austrálie pokračuje v dodávkách obrněných vozidel na Ukrajinu. V rámci balíku pomoci poskytne transportéry M113AS4 i Bushmaster

První čtyři obrněné transportéry M113AS4 odletěly z Austrálie již minulý týden a brzy budou předány ukrajinské armádě. Všechny vozy byly přelakovány a předběžně otestovány.

i Zdroj fotografie: Uživatel Mikhail / Creative Commons / CC BY
                   

Novopečený australský premiér Anthony Albanese se setkal s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, aby s ním probral budoucí spolupráci obou zemí a další možnosti vojenské pomoci. V pondělí 4. července pak australská vláda oznámila nový finanční a vojenský balík na podporu Ukrajiny v boji proti Rusku v celkové hodnotě přes čtyři miliardy korun. Součástí balíku bude rovněž 20 obrněných vozidel Bushmaster Protected Mobility Vehicles a dalších 14 obrněných transportérů M113AS4.  

Austrálie je připravena poskytnout dlouhodobou podporu

Austrálie patří mezi země, které se v podpoře Ukrajiny angažují víc než aktivně již od počátečních fází konfliktu. V pondělním proslovu pak premiér Albanese potvrdil, že je země odhodlána v podpoře pokračovat i do budoucna, slovy svého premiéra „dokud to bude potřeba“. Nejnovější balíček vojenské pomoci australské vlády Ukrajině se skládá z vojenského materiálu v hodnotě přes 285 milionů AUD (přes 4, 7 miliardy korun), včetně vozidel Bushmaster Protected Mobility Vehicles.

Dále transportérů M113AS4, houfnic M777, protipancéřových ručních střel, munice, bezpilotních vzdušných systémů a celé řady osobního vybavení pro příslušníky obranných sil Ukrajiny. Celková australská finanční pomoc Ukrajině už přesáhla 6,5 miliardy korun (včetně posledního červencového „balíku“). Podle australského ministerstva obrany byly již první čtyři M113AS4 dopraveny letounem Antonov An-124 ze základny RAAF Amberley na Ukrajinu přímo.

Do svěřeneckého fondu NATO, jenž zaštiťuje komplexní balík pomoci Ukrajině, Austrálie rovněž darovala 115 milionů korun na nákup potřebných ochranných prvků a techniky od australských dodavatelů. Včetně zdravotnického materiálu, pohonných hmot a cenného odminovacího zařízení. Odminovací zařízení má pomoci Ukrajincům odstranit nebezpečné válečné pozůstatky v podobě tisíců různých minových nástrah a nevybuchlé munice, které momentálně doslova zamořují boji zpustošenou krajinu, obytné oblasti nevyjímaje.

M113AS3 budou nahrazena Boxery

Kromě výše zmíněného poskytla Autrálie ukrajinským jednotkám od počátku války celkem 60 obrněných vozidel Bushmaster a 28 vozidel M113AS4. Vozidlo M113AS4 je australskou vylepšenou verzí starších vozidel M113AS1 a M113AS3 vycházejících z platformy amerického pásového obrněného transportéru M113A1, jednoho z nejoblíbenějších lehkých pásových vozidel na světě. Jde sice už o letitou konstrukci, která byla používána již ve Vietnamu, ale v podobě vybrané Australany jde o zásadně zmodernizovaný model.

Jeho podoba začala vznikat až v roce 2004 jako reakce na moderní požadavky boje. Tehdy v Austrálii vyvíjeli ze základního modelu sedm verzí M113AS, z nichž čtyři zůstaly na starém podvozku M113, zatímco další tři dostaly prodloužený podvozek se šestým párem pojezdových kol. Australská společnost Tenix Defence tehdy pomocí programu Land 106 modernizovala asi 350 obrněných transportérů M113A1 australské armády na standard M113AS.

Základem projektu modernizace byl nový motor Daimler Chrysler MTU 6V 199 TE o výkonu 260 kW a automatická převodovka se šesti stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu vzad. Dále byly zdokonaleny závěsy kol a brzdy a zlepšila se pancéřová ochrana. Prodloužení podvozku o jedno pojezdové kolo se ukázalo být šťastnou volbou a modernizace po zkouškách již zahrnovala v největší míře i tuto rekonstrukci pojezdového ústrojí.

Vůz je vyzbrojen starým, ale účinným těžkým kulometem

Součástí projektu modernizace byla i nová střelecká věž OMT (One Man Turret) zpočátku se dvěma kulomety ráže 12,7 a 7,62 mm. Vozidlo s prodlouženým podvozkem existuje ve třech verzích, jde o obrněný transportér pro pěchotu M113AS4 APC(S), opravárenské vozidlo M113AS4 AF a nákladní M113AS4 ALV. Tyto obrněnce se na dlouho staly páteří australských vojsk.

An M113AS4 armoured fighting vehicle passes at Shoalwater Bay during Exercise Predator’s Strike. – Kyle

Zveřejnil(a) Australian Defence Force Photography dne Pondělí 14. března 2016

V Austrálii je dokonce ve spolupráci s BAE System zkoušejí od roku 2018 upravit i na dálkově řízený bojový dron. Nicméně ve stejném roce australská vláda rozhodla pomocí programu LAND 400 Phase 2 vybrat jako náhradu za staré M113 nových 211 bojově průzkumných vozidel BOXER CRV a poptává dalších 450 kusů nových BVP. Její staré M113AS4 jsou proto uvolněny pro prodej či vojenskou pomoc.

Poslední verze obrněného transportéru pro pěchotu v Austrálii z roku 2012, stále označovaná jako M113AS4 APC (S), nadále nese jednomístnou věž, která je vyzbrojena jedním těžkým kulometem M2 Browning ráže 12,7 mm. Samotná věž australské zbrojařské společnosti Tenix Defence Systems byla navržena speciálně pro australské verze M113. Poskytuje veliteli dostatek prostoru, lepší výhled i rozumnou pasivní ochranu. Periskop věže je vybaven pokročilým denním/nočním zaměřovačem společnosti Electro Optic Systems.

Bezpečnost posádky i přepravovaného výsadku na prvním místě

Korba obrněnce M113AS4 je vyrobena stejně jako americký originál z celohliníkového svařovaného pancíře, který poskytuje posádce ochranu jak proti střelbě z běžných ručních zbraní do ráže 12,7 mm, tak proti střepinám z nábojnic a min. V rámci modernizací byl pak hliníkový pancíř doplněn keramickým obložením, jež poskytuje ochranu i proti zbraním ráže 14,5 mm. Korba byla rovněž zesílena a dodatečně opláštěna na ochranu proti výbuchům improvizovaných výbušných zařízení.  

Vyjma posádky pojme vůz celkem 10 vojáků. Podlaha kabiny posádky, včetně oddílu pro vojáky, je navíc opatřena speciálními výstelkami zabraňujícími průniku střepin po výbuchu pozemní miny i v případě, kdy je pancíř na podlaze již proražen. Speciální výstelky vychází z německého armádního modulárního rozšiřitelného pancéřového systému IBD. Vůz je vybaven vylepšeným vznětovým motorem MTU 6V 199 TE20, opět automatickou převodovkou, externími palivovými nádržemi a vylepšeným odpružením, pro které využívá nové uložení pozměněných torzních tyčí.

Oproti standardnímu americkému M113 sedí tedy M113AS4 na pásové platformě o šesti kolech na každé straně. Pohonný systém je vybaven gumovými pásy, přičemž hnací kolo je vpředu a napínací vzadu. Maximální rychlost transportéru je 65 km/h a maximální dojezd činí 500 km. Standardní výbava zahrnuje integrovaný systém vytápění, větrání, klimatizace a automatický systém detekce a hlášení požáru. Transportér je navíc plně obojživelný, přičemž pohyb ve vodě je zajištěn pomocí pásů a řízení je stejné jako na souši. 

Jaké bude nejlepší využití transportérů M113AS4 pro ukrajinskou armádu?

Zdroj: Defence-Blog, ArmyRecognition

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Lidem teprv teď začne téct do bot. Operátoři se rozhodli, že jim zdraží volání
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Co je potřeba vědět o Crohnově chorobě: Zdraví může poškodit víc než srdeční infarkt, kouření zhoršuje příznaky
adbz.cz
adbz.cz
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky