Jsou stejně důležité jako tanky nebo BVP a boj by bez nich ani nezačal. Taktické náklaďáky nové generace přitom jezdí na elektřinu

Starým časům odzvonilo, a ačkoliv provozují mnohé armády dodnes doslova legendární náklaďáky, je čas je vystřídat. Alespoň některé složky to tak vidí.

Vojenský nákladní vůz od Mack Defense i Zdroj fotografie: Mack Defense
                   

Ačkoliv je ve válečných konfliktech nejčastěji informováno o bojích v přední linii, stejně jako o těch na nebi a na moři, mají ozbrojení síly i další důležitou součást, bez níž by se žádná bitva neobešla. Jde o logistiku, do níž bývá často zapojeno více techniky a personálu než do samotných bojových akcí. Na místo bojů je třeba dopravit lidi, palivo, střelivo, náhradní díly, techniku a spoustu dalších věcí, bez nichž nemohou vojáci fungovat. K tomu jsou potřeba i moderní nákladní vozy – příkladem nejnovější koncepce je i Mack Defense MMT.

Bez nákladních aut se neobešla již 2. světové válka

Současná moderní armáda stojí na obrněné a další technice, ale její tanky, BVP i transportéry spotřebují ohromné množství paliva, ale i střeliva a dalšího, a veliké jsou i potřeby vojáků. To platilo vždy, ač se to masivně projevilo až za druhé světové války, kdy armády bez flotily nákladních vozidel nezmohly nic. Příkladem jsou automobily Studebaker US6, jak uvádí Wikipedia, jejichž flotila poskytnutá z USA do SSSR umožnila rozsáhlé sovětské ofenzivy.

Zrenovovaný US6 Studebaker iZdroj fotografie: Martin Pettitt / Creative Commons / CC BY
Zrenovovaný US6 Studebaker

V současnosti má být jedním z pokračovatelů tohoto nákladního vozu Mack Defense MMT určený pro americkou námořní pěchotu. Společnost Mack Defense ve své tiskové zprávě uvádí, že vozidlo bude ve třech konfiguracích, a to dle velikosti nákladu. K tomu má mít i hybridní pohon, což bude znamenat nižší spotřebu paliva, a tím prodloužený dojezd. V případě potřeby může přepnout jenom na elektrický pohon, což mu umožní bezhlučný provoz.

Většina provozu Mack Defense MMT je v terénu

Americká námořní pěchota v současnosti disponuje středními taktickými vozidly Oshkosh, která budou postupně nahrazována, a to nejenom v oblasti zásobovacích vozů, ale třeba i cisteren nebo tahačů, uvádí TheDefensePost. Vojenské nákladní automobily musí být velmi kvalitní a odolné – jenom pro představu, u Mack Defense MMT se počítá s tím, že bude 70 % činností provádět v terénu, a jen 30 % na silnici. Má také schopnost přebrodit vodní tok o hloubce až 1,5 m a poskytovat jednotkám v terénu elektrickou energii.

Tatra 815 AČR

Zrozena v mrazu Sibiře uchvátila Tatra 815 i Sovětský svaz, a absolutní světovou špičkou je dodnes nejenom ve službách AČR

Velkou flotilu nákladních automobilů mají všechny moderní armády; třeba ta česká se spoléhá hlavně na automobil Tatra T-815, jehož má mít v různých variantách přes 2 700, uvádí Wikipedia. Vyznačuje se velmi dobrou průchodností v terénu, ale není jediným nákladním vozem ve výzbroji. Ve střední třídě jde o automobil Tatra T 810 Tactic, což je náhrada legendárního nákladního automobilu V3S, o němž jsme mimochodem také psali.

Tatra T 810 Tactic

Jaké vlastnosti by měl mít vojenský náklaďák, a vidíte budoucnost v elektřině?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články