2S43 Malva je zdánlivě povedená ruská houfnice, ale Ukrajinu ve válce už jenom kvůli malému dosahu příliš nepotrápí

NÁZOR: Ještě donedávna postrádalo Rusko těžké houfnice na kolovém podvozku s vysokou mobilitou. Změnit to má 2S43 Malva, až tak povedená ale není.

2S43 Malva, ruská samohybná kolová houfnice i Zdroj fotografie: Ústřední výzkumný ústav Burevestnik (Uralvagonzavod)
                   

Síla ruské armády se dlouhodobě spoléhá na dělostřelectvo, ale dlouho jí chyběly těžké samohybné houfnice na kolovém podvozku. Ještě donedávna měla buď klasická tažená děla nebo samohybné houfnice na podvozku pásovém. Ty sice mají i velice dobrou průchodnost terénem, ale jejich rychlost a mobilita je horší, a navíc je nutné je nějakým způsobem na místo bojů dopravit. Kolové podvozky naopak umožňují snadný přesun po silnici po vlastní ose, a jsou i levnější. Ruská armáda proto nyní do výzbroje zařazuje nové kolové houfnice 2S43 Malva.

2S43 Malva nejspíše zamíří do války

Projekt houfnice Malva byl veřejnosti poprvé představen v roce 2019, a o jejím vývoji i dokončení testů jsme na ArmádnímZpravodaji také informovali. Portál MilIn přitom uvedl, že ruská armáda již měla první várku houfnic 2S43 Malva obdržet, není ale jasné, v jakém počtu, ani zda jsou určeny pro jednotky nasazené ve válce na Ukrajině. Vzhledem k ruským ztrátám dělostřelectva je ale vysoce pravděpodobné, že tomu tak bude.

2S43 Malva, ruská samohybná kolová houfnice iZdroj fotografie: Ústřední výzkumný ústav Burevestnik (Uralvagonzavod)
2S43 Malva, ruská samohybná kolová houfnice

Houfnice 2S43 Malva používá dělo ráže 152 milimetrů, a většina zdrojů včetně ArmyRecognition se shoduje, že jde o dělo 2A64 o délce 47 ráží používané na houfnicích 2S19 Msta-S, i když některé zdroje zase tvrdí, že může jít o dělo 2A88. První variantě by ale odpovídala i skutečnost, že je houfnice schopna s běžným střelivem dostřelit do vzdálenosti 24,7 km, a s raketově poháněným 29 km. Tím ale znatelně zaostává za podobnými zbraněmi jako je francouzský CAESAR nebo ukrajinská 2S22 Bohdana s dosahem přes 40 kilometrů.

Výroba podvozků je v dosahu Ukrajiny

Konstruktéři umístili dělostřelecký systém na osmikolový podvozek nákladního automobilu BAZ-6010-027, díky čemuž má mít mj. maximální rychlost 80 km/h a dojezd kolem tisíce kilometrů. Jeho délka je 13 metrů a hmotnost celého systému pak 32 tun. Podvozky mají přitom být vyráběny v automobilce v Brjansku jenom 100 kilometrů od ukrajinské hranice, takže není vyloučeno, že se továrna stane cílem ukrajinských dronů nebo raket – ale pouze těch domácí produkce, protože spojenci nechtějí, aby jejich střelami útočila na ruské území.

Armagedon pro ukrajinská města: nasadí-li Rusko své raketomety, doslova je smaže. Použít může i obávané termobarické zbraně

Obsluha houfnice S243 Malva je pětičlenná a chrání ji pancéřované kabina odolná proti palbě z ručních zbraní a střepinám. Při střelbě je ale osádka venku mimo kabinu, takže se musí spoléhat na rychlost a časté přesuny. Na korbě je zásoba munice na 30 ran, rychlost střelby 2S43 Malva je pak až 7 ran za minutu. Otázkou je, jaká bude její přesnost, ale vzhledem k použitému dělu nejspíše podobná houfnici Msta-S, tedy horší než u moderních západních děl.

Střelba z houfnice 2S43 Malva

Hodnotíte houfnici 2S43 Malva jako povedenou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články