Takto vypadaly ruské a sovětské obrněné vlaky za občanské a světové války. Dodnes lidem nahánějí hrůzu

Obrněné vlaky bývaly silnou zbraní, která mohla mít velký vliv na výsledek bitvy. Jejich význam ale začal klesat, když se vylepšily vlastnosti tanků a přesnost zbraní.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Vlaky začaly hrát ve válečném konfliktu významnou roli za americké občanské války. Především v zásobování, ale začaly se objevovat i první ozbrojené soupravy. Ovšem první obrněné vlaky, které chránily posádku a měly silnou výzbroj, se objevily v búrských válkách. V rozlehlých prostorech Ruska a Sovětského svazu, kde železnice tradičně hrála významnou dopravní roli, se hojně využívaly za první světové války i občanské války, ale hlavně za druhé světové války.

Lokomotiva byla uprostřed

Za první světové války a občanské války byly vlaky různého typu. Typický vlak měl obrněnou lokomotivu, která měla pancíř silný 10 až 20 milimetrů. Obvykle bývala umístěna uprostřed obrněného vlaku. Pak zde byly pancéřové plošiny s děly a kulomety. V Česku asi nejznámějším obrněným vlakem té doby v Rusku je souprava československých legionářů Orlík. Ta měla jedno dělo a zhruba 11 kulometů, i když výzbroj se často měnila.

Se vznikem Sovětského svazu, který byl v dopravě odkázán na železniční přepravu, zažily renesanci i obrněné vlaky. Většinou byly poháněny obrněnými lokomotivami z 20. let, jež dokázaly pohybovat soupravou těžkou až 700 tun. Vlak se pak skládal s pancéřových plošin s různým typem výzbroje, protiletadlových plošin a řídících plošin. Kromě toho měl k sobě připojeny vagóny se zásobami, mužstvem a dalšími potřebnými věci. V boji ale byla tato část odpojena a většinou tažena jinou lokomotivou mimo oblast střetu.

iZdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY-SA
Sovětská pancéřová plošina s tankovými věžemi

Pancéřová plošina byla hlavní zbraňovou platformou. Používala se na ní různá děla, nejčastěji ráže 76 milimetrů, ale i 107 milimetrů. Na začátku druhé světové války byla typickou plošinou PL-37 s pancířem o síle 20 milimetrů, dvěma děly ráže 76 milimetrů a několika kulomety. Vezla zásobu 560 dělostřeleckých granátů a 28 500 nábojů do kulometu. Měla parní topení, vnitřní osvětlení a komunikaci.

Užitečné byly tankové věže

Později byly vyvinuty plošiny PL-43. Na ně byly osazeny věže z tanku T-34. Ty měly velkou palebnou sílu a dobrou přesnost. Protiletadlové plošiny se během války ukázaly jako velká nutnost kvůli silnému německému letectvu. Byly většinou na začátku a na konci soupravy. Vyzbrojeny byly hlavně děly 25 a 37 milimetrů a kulomety ráže 12,7 milimetru. Třeba plošina PVO-04 měla dvě děla ráže 37 milimetrů a pancéřovaný podvozek, což ji činilo velmi odolnou. Existovaly i speciálně vyzbrojené vagóny, například s raketomety kaťuša.

Sovětské obrněné vlaky měly dosáhnout řady úspěchů. Na začátku války jich bylo 78, z toho 23 patřilo pod NKVD. Podle oficiálních údajů jejich posádky vyřadily 370 tanků, 344 děl a minometů, 840 kulometů, 712 automobilů a 160 motocyklů. Protiletadlová palba pak měla z oblohy sundat 115 strojů. Na svém kontě mají také dva nepřátelské obrněné vlaky, protože nacistické Německo a jeho spojenci této zbraně také využívaly.

iZdroj fotografie: Bundesarchiv / Creative Commons / CC BY-SA
Zničený sovětský obrněný vlak v roce 1942

Ilja Murovec proti Adolfu Hitlerovi

Nejznámější bitvou obrněných vlaků je asi střet u města Kovel ve Volyňské oblasti dnešní Ukrajiny. Zde Sověty trápila dělostřelecká baterie, ale několik dní jim trvalo, než poznali, že jde o střelbu německého obrněného vlaku. Poslali proti němu sovětský obrněný vlak jménem Ilja Muromec. Soupravy se střetly 4. června 1944 ráno. Té sovětské se podařilo zasáhnout německý vlak přesněji a zničit ho. Sověti tvrdí, že německý vlak se měl jmenovat Adolf Hitler.

Slavný je i osud vlaku s přezdívkou Zelený duch, který se podílel na obraně Sevastopolu. Zhruba půl roku podnikal rychlé výpady proti Němcům, zasypal je střelbou a zmizel v tunelech kolem přístavu. Celkem takových přepadů uskutečnil 140. Němci na něj dlouho pořádali hon, a to jak letadly, tak dělostřelectvem. Ovšem 26. června 1942 se pod přívalem pum sesunul tunel, do něhož vjel. Druhá světová válka ukázala, že obrněné vlaky jsou zastaralé, a pomalu vymizely. I když Rusko improvizované obrněné soupravy dnes používá i při válce s Ukrajinou.

Jak velký vliv na bitvy mohl mít za druhé světové války obrněný vlak?

Zdroj: TechInsider

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Ukrajina válku vyhraje, pokud se jim podaří jedna věc
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Neodymové magnety jsou větším pomocníkem, než byste čekali!
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Máte střevní potíže? Poradíme, jaké probiotika jsou nejlepší!
adbz.cz
adbz.cz
Nebezpečné chyby při skladování hub. Češi jsou na to experti, přitom by stačilo použít selský rozum