Pokud spolu země nejsou ve válečném stavu, jejich letectva se nenapadají. Ale mohou spolu hrát nebezpečné hry, aby ukázala, že jsou připravená.
Černé moře je oblastí, kde mají své zájmy Rusko i země Severoatlantické aliance, a ačkoliv ho Rusko vnímá jako své, je pravdou, že zhruba polovina pobřeží náleží aliančním členům, resp. ho mají o něco delší. I proto dochází nad touto oblastí k incidentům, při nichž si obě strany doslova „vykolíkovávají“ oblast. Snaží se tím dát té druhé najevo, že si hlavně v mezinárodním prostoru budou dělat, co chtějí, i když to je někdy dramatické.
Nad Černým mořem létají RC-135W
Za příklad působení NATO nad Černým mořem je vysílání průzkumných letounů se sofistikovanými detekčními a špionážními přístroji. Může jít třeba o RC-135W Rivet Joint, k němuž americké letectvo uvádí, že má sadu palubních senzorů schopných detekovat a analyzovat signály v celém elektromagnetickém spektru. Z mezinárodních vod může jistě zachytit data i z Ruska, takže není divu, pokud k němu vyšle bojové letouny.
To je ostatně také důvod, proč třeba britské letectvo posílá s RC-135W Rivet Joint letouny jako Eurofighter Typhoon, které většinou v poklidu letí a ruských letadel si zdánlivě nevšímají, byť je sledují. Někdy na ně ale mohou připravit past, aby ukázaly, kdo je pánem – třeba je nalákat na stroje se zapnutými transpondéry a pak je překvapit dalšími dvěma letouny s transpondéry vypnutými.
Zrovna taková případě se stal nad Černým mořem, uvádí DefenceSecurityAsia s odkazem na ruské ministerstvo obrany, ale od něj se mi nepodařili informace získat. Letce, která takovou léčku provede, to dá každopádně výhodu a hlavně to ruským pilotům ukáže, že by na ně nejspíše mohla zaútočit dříve, než by ji vůbec stačili zaregistrovat (i když by teoreticky mohli mít informace i u pozemních radarů, které vidí i stovky kilometrů daleko).
Ruský Suchoj Su-27 už je zastaralý
Z druhé strany pak nad Černým mořem nejčastěji operují ruské letouny Suchoj Su-27 Flanker, které pochází ještě z dob SSSR, uvádí Wikipedia. Známý je svou dobrou obratností, avšak je poplatný své době a má starší typy radarů jako N001 Mech nebo Zhuk-MSE, navíc i když mnohem novější Eurofigter Typhoon není stealth, má drak z materiálů výrazně snižujících radarovou signaturu. Nechybí mu ani nejnovější typy senzorů, uvádí Eurofighter, ani výkonný radar ECRS Mk2 typu AESA, čemuž se ruské letouny nemohou ani zdaleka rovnat.
Každému z pilotů musí být při takovém setkání jasné, jak by podobný incident dopadl. Kdyby se Rusové nechali nalákat do blízkosti průzkumného letounu, vzápětí by se ocitli v zaměřovači nepřítele, o němž neměli do té doby tušení. Ten by mohl proti nim použít nejvýkonnější západní střelu vzduch-vzduch MBDA Meteor, o níž koncern MBDA tvrdí, že jde o střelu s největší zónou bez úniku ze současných zbraní vzduch-vzduch, což by pro Su-27 nedopadlo dobře.