Ukrajinští piloti jsou nevídaně dobří, výcvik na F-16 zvládnou s velkým předstihem. Zpočátku však dostanou pouze 61 letounů

NÁZOR: Přecvičit se z letounů sovětského typu na západní F-16 není jednoduché, ale Ukrajincům to údajně jde více než dobře. Ostatně také mají motivaci.

Výcvik Ukrajinců na F-16 i Zdroj fotografie: Picryl
                   

Ukrajina dostane od několika spojeneckých zemí starší letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon, aby se mohla lépe bránit proti ruské agresi. Samotná letadla ovšem nestačí, největším problémem jsou vycvičení piloti, které „žlutomodrá“ země zatím nemá. Vojenští piloti jinak v jejích službách pochopitelně jsou, i když některé určitě ztratila v bojích, ti ale používali letouny sovětské výroby s úplně jiným typem ovládání a vlastnostmi. Musí se proto přeškolit, což je dlouhý proces, ale ukrajinským pilotům to prý jde dobře.

Ukrajinské piloty čekají ostré lety

Výcvik ukrajinských pilotů v zahraničí, do něhož se celkem zapojilo 11 zemí, již nějakou dobu probíhá. I my na ArmádnímZpravodaji jsme informovali, že se někteří školí přímo v Americe, takže by jejich kvalita měla být vůbec nejvyšší, a tedy by měli absolvovat ty nejtěžší mise.

Letoun F-16 Fighting Falcon

Jak Ukrajina F-16 využije je už teď patrné, moc možností nemá. Postavit se jim navíc může jen hrstka ruských Su-57 a Su-35, ty je ale nezničí

Portál MilIn citoval mluvčího ukrajinského letectva Yurii Ihnata, podle něhož jsou zahraniční partneři překvapení, jaké dělají Ukrajinci pokroky. „Očekáváme, že první skupina pilotů, kteří v současnosti trénují na simulátorech, leteckých simulátorech, které plně reprodukují kokpit, bude brzy létat na skutečných stíhačkách F-16 pod vedením instruktorů. K tomu by mělo dojít v blízké budoucnosti,“ uvedl. Výcvik by tak mohli stihnout dříve.

Nizozemský letoun F-16 iZdroj fotografie: Martijn Geerlings / Creative Commons / CC BY-SA
Nizozemský letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Problém ukrajinských pilotů však není jenom létání s letouny a osvojení si ovládání, ale například i angličtina, protože vše v letadle je anglicky. Tu si proto museli před celým výcvikem vylepšit, ale třeba mluvčí amerického ministerstva obrany, generál Patrick Ryder, nadšení Ukrajinců na konci října 2023 mírnil. Portál Nv uvedl, že podle něj bude výcvik ukrajinských pilotů trvat 5 až 9 měsíců, přičemž bude hlavně záležet na individuálních schopnostech každého z nich. Výcvik musí zvládnout komplexně, jinak by nemuseli v očekávaných bitvách uspět.

Letecká převaha je důležitá

Ukrajina potřebuje bojová letadla, aby mohla alespoň vyvážit leteckou převahu Ruska. I ta je jedním z důvodů, proč se jí příliš nedaří v ofenzivě proti ruské obranné linii. Nasazení letadel by však mohlo pomoci s jejím proražením, a to hlavně v případě, že by opevnění bylo možné masivněji bombardovat ze vzduchu, čehož s nepočetným a bitvami oslabeným letectvem dnes Ukrajina schopna není. Rusko naopak letadla nasazovat může a také to dělá – využívá je hlavně k bombardování z dálky třeba klouzavými pumami.

Ruská puma UPAB-1500B

„Ukrajina je omráčená pod ničivou silou ruských klouzavých 1,5tunových pum,“ přiznal mluvčí ukrajinského letectva

I to je úloha, jakou budou F-16 na Ukrajině primárně mít, zatímco na nějaké letecké souboje nejspíše vůbec nedojde, i když zcela vyloučit je samozřejmě nelze. Zatím je jasné, že by mělo 42 letounů poskytnout Nizozemí, a dalších 19 Dánsko, přičemž první nizozemské stroje mají být připraveny v Rumunsku někdy v polovině listopadu 2023. Další letadla pak slíbilo Norsko, a v roce 2025 nejspíše nějaká uvolní i Belgie. I když počty nejsou nijak vysoké a letouny jsou starší, jsou mnohem lepší než letadla sovětského typu, která má Ukrajina k dispozici nyní.

Výcvik pilotů na F-16

Kdy se podle vás objeví první F-16 na ukrajinském nebi?

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články