I patentovaný „deformační“ maskovací nátěr UAC šitý na míru ruskému superletounu Suchoj Su-75 Checkmate je nejspíše k ničemu

Ačkoliv se Rusko stále letounem chlubí, dosud ani nevzlétl a jeho budoucnost je nejistá. Navíc se evidentně zaměřuje na méně podstatné detaily.

Letoun 5. generace Suchoj Su-75 i Zdroj fotografie: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
                   

V kruzích ruského leteckého průmyslu se již několik let mluví o přípravě údajně levného jednomotorového letounu 5. generace Suchoj Su-75 Checkmate. Na obloze měl být již v roce 2023, ale zatím se tak nestalo, a i přes tvrzení, že se tak stane v roce 2024, je jeho osud spíše nejistou budoucností. Konstruktéři zatím moc nepředvedli, a když, byly odhaleny mnohé nedostatky, které si nakonec sami uvědomili a začali je předělávat. I přesto o něm Rusko rádo vypouští pozitivní informace, třeba že došlo k patentování maskovacího nátěru.

Su-75 Checkmate levnější než F-35

Rusko poprvé představilo zamýšlený „superletoun“ v roce 2021, ale jednalo se jenom o vystavenou maketu. Jeho největší předností měla být cena odpovídající asi 40 % Lockheed Martin F-35 Lightning II, tedy 30 milionů dolarů (zhruba 680 milionů korun). Na obloze se měl přitom objevit hned v roce 2023, ale jeho první let byl nakonec odsunutý. Na nebe se tak má Su-75 Checkmate údajně vznést někdy v roce 2024, uvádí AirDataNews. Osobně si ale myslím, že k tomu nedojde. Už jenom proto, že chtělo Rusko vývoj financovat z peněz zahraničních zájemců, ale ti z projektu postupně couvli, ačkoliv se o něj později přihlásila Nigérie.

Maketa letouny Su-75 Checkmate iZdroj fotografie: Uživatel Mztourist / Creative Commons / CC BY-SA
Maketa letounu Suchoj Su-75 Checkmate

Možná to ale Rusko nakonec vzalo do svých rukou, neboť se stále objevují další zprávy o pokroku při jeho vývoji – například ruský server TopWar uvádí, že na něj bylo patentováno unikátní maskování ušité přímo na míru. Vzor by měl přitom deformovat siluetu letounu a znesnadňovat jeho odhalení a zaměření. To sice může být pravda, protože podobné vzory některá letectva používají, ale na druhou stranu jde o informace z ruského média. Ta často přináší takové zprávy, o nichž se později ukáže, že jsou nepřesné nebo nepravdivé.

Mnohá letadla maskovací vzor nemají

Maskovací vzor opravdu může siluetu letounu rozmazat, ale dnes zároveň nejde o žádný důležitý aspekt. Například americké letectvo nebo námořnictvo nějaké složité maskování většinou nepoužívá, a důvod je prostý. Takové maskování je prospěšné jenom v boji na vizuální vzdálenost, nejvíce při použití palubních kanonů. Jenomže k soubojům ale dochází výhradně na dlouhou vzdálenost, a k odhalení a zaměření letadel slouží radary nebo IRST systémy detekující teplo motorů, nikoliv oči pilota, a ty takový nátěr nezmate.

F-35I Adir

Izraelské F-35 mají konfiguraci, kterou nikdo jiný na světě nemá a mít nebude. Nespokojenost totiž byla nejenom se stealth

Experti se z mnoha důvodů domnívají, že Su-75 Checkmate nakonec ani nemusí vzlétnout – nikdy. Třeba NationalInterest uvádí, že byly v konstrukci letounu provedeny oproti představené maketě zásadní změny, které nejspíše mohou vyvolat ještě další zpoždění.

Rusko se zároveň potýká s různými sankcemi, a z důvodu nezájmu nemá ani peníze na vývoj ze zahraničí. Ty vlastní přitom potřebuje v oblasti armády jinde, což ale není poprvé. ArmádníZpravodaj již dříve informoval, jak Indie zachránila ruský tank T-90, který bez ní ani nemusel vzniknout. Třeba Suchoj Su-57 Felon má pak zase tak nízkou úroveň stealth, že nelze výraznou změnu u Suchoj Su-75 očekávat, navíc když využívá technologie z Su-57.

Teoretické srovnání Suchoj Su-75 a F-35

Nakolik reálný je podle vás vzlet Su-75?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články