Největší dodavatel náklaďáků a platforem PVO pro ruskou armádu se topí v miliardových dluzích. Propady neberou konce

I když jde o přímého dodavatele ruské armády, ačkoliv nejenom jejího, nedaří se mu dostat z obrovských finančních ztrát, které ho pronásledují již druhým rokem.

Pancir S-1, ruským systém PVO i Zdroj fotografie: GoodFon
                   

Jelikož Ruská federace přešla již před nějakou dobou na válečnou ekonomiku, významně to pomáhalo i jejím zbrojovkám a dalším dodavatelům, včetně automobilky KamAZ. Ta dodává tamní armádě zejména náklaďáky a tržby jí jenom rostly. Armádní Zpravodaj si ale všiml, že jí období blahobytu později skončilo a propadla se do hluboké ztráty. Není pochyb, že trable způsobené válkou ustojí, ale minimálně to odráží špatnou ekonomiku.

Tržby převážně rostou, ale zisk se propadá

Hospodaření možná všech velkých ruských společností je tak trochu záhadou. Často jsou, resp. její majitelé a tzv. oligarchové, přímo nepojeny na kremelský režim, a co by bylo v západním světě nemyslitelné, je v Ruské federaci na denním pořádku. Armádní Zpravodaj hodnotil již v březnu 2022, že tamní armádu výrazně omezuje korupce, která se silně projevovala u jednoho z největších výrobců armádní techniky, a sice Uralvagonzavodu.

Soutěž o řízení tanku

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Rusko, příjmy z ropy a plynu

Rusko má kvůli válce rekordní schodek státního rozpočtu, ale příjmy z ropy a plynu mu rostou; přes 50 % odebrala Evropa

Jenomže ani velké finanční ztráty ruské společnosti nepoloží, natož když je na nich závislá armáda. Stát je zkrátka podrží, přinejhorším restrukturalizuje, ale málokdy opravdu zaniknou. V problémech se nicméně nedávno ocitl KamAZ, největší dodavatel nákladních vozidel do ruské armády. Jedná se třeba o KamAZ-4350 a KamAZ-5350, ale také o různé speciální varianty. Na podvozku Kamaz-6560 je například usazen systém PVO Pancir-S1.

Defence-UA upozorňuje na účetní závěrku společnosti za třetí čtvrtletí roku 2024, kterou se redakci Armádního Zpravodaje dohledat nepodařilo, ale tvrzení podporují ukazatele sledované theWallStreetJournal nebo TradingView. Automobilka KamAZ vykázala ztrátu 3,831 miliard rublů, tedy asi 903,6 milionů korun, z čehož byla ztráta na tržbách zhruba 23 %.

Ruské a ukrajinské námořnictvo

Rusko s Ukrajinou dost prohrávalo a nedokázalo to zvrátit, tak ještě rádo přijalo dohodu, kterou ochrání své lodě v Černém moři

Ve stejném období o rok dříve se přitom společnosti mimořádně dařilo a vykázala čistý zisk ve výši 15,819 miliard rublů, tedy asi 3,7 miliard korun. V roce 2023 přitom KamAZ prodal 28 200 nákladních vozidel, ale Armádní Zpravodaj upozorňuje, že z toho odebrala významný počet ruská armáda. O rok později jich ale vyrobila už jenom 18 460 kusů.

Ruské polní dělo M-30

Video: Ukrajinci nepodcenili situaci a zničili extrémně dobře ukryté dělo poblíž fronty. Rusové nemohli udělat nic lépe

I v současnosti je přitom KamAZ na nižších číslech z hlediska čistého příjmu, přičemž zisk buď klesá, nebo se drží těsně nad nulou. A to i přesto, že dochází k růstu tržeb, ačkoliv se průběžně výrazně propadají, což podle Armádního Zpravodaje odráží i situaci v Rusku. Buď přestává odebírat armáda, protože již nepotřebuje takové množství náklaďáků – ale to pravděpodobné není – nebo klesá odbyt v civilním sektoru, což může značit ekonomický propad země.

Jak si myslíte, že KamAZ nebo ruská vláda finanční ztráty vyřeší?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Zobrazit další články