Francouzské speciální jednotky dostanou nový vrtulník NH90 Caïman. Volba je to dobrá, usnadní jim držet se v utajení

Mít vrtulník schopný vysadit speciální síly téměř kdekoliv je pro armádu důležité. Musí být však také odolný a schopný letu za nepříznivých podmínek.

NH90 Caïman Standard 2 pro speciální síly i Zdroj obrázku: Ministerstvo obrany Francie
                   

Moderní ozbrojené síly provozují různé druhy transportních vrtulníků sloužících k přepravě vojáků, nákladů, raněných a mnoha dalším věcem. Některé bývají, hlavně ve větších armádách, připravené pro speciální síly, které mají určitá specifika. Armádní Zpravodaj upozorňuje, že k nim patří také vrtulníky Airbus NH90 Caïman Standard 2 pro speciální jednotky Francie.

NH90 Caïman může značkovat cíle

Speciálním jednotkám objednala francouzská armáda hned 18 nových NH90 Caïman. Tamní ministerstvo obrany ve vyjádření uvádí, že se od starší verze Standard 1 liší infračervenou kamerou s laserovým značkovačem, možností používat nové typy zbraní, nebo také komunikací. Ve výzbroji armády budou tyto helikoptéry nahrazovat Airbus Helicopters H225M Caracal a Aérospatiale AS532 Cougar, které už jednoduše nedostačují.

Soutěž o řízení tanku

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

NH90 francouzské armády na letecké show iZdroj fotografie: Uživatel Ibex73 / Creative Commons / CC BY-SA
NH90 francouzské armády na letecké show

Vrtulník NH90 pro speciální jednotky by měl být vybaven optronickou koulí Euroflir EOS410 nové generace nebo binokulární helmou, uvádí Wikipedia. Jeho pilot by tak měl být schopen létat nízko nad zemí, a to i za špatné viditelnosti. To je dle Armádního Zpravodaje nezbytné pro lepší utajení operací speciálních jednotek. Osádka je mimochodem zároveň schopna spolupracovat třeba s bitevním vrtulníkem Eurocopter EC665 Tigr.

NH90 je transportní, ale i námořní

Vrtulník NH90 byl zařazený do výzbroje v roce 2006. Airbus ho charakterizuje jako víceúčelový a postavený ve dvou základních variantách. Tou první je taktický transportní vrtulník, z něhož bude vycházet i verze pro speciální jednotky, druhou pak fregatní vrtulník sloužící k operacím na moři, například k protiponorkovému boji nebo záchraně, ale i dalším úlohám. V současnosti má být přitom NH90 ve výzbroji minimálně 14 zemí.

Francouzské letadlo Mirage 2000

40leté letouny Mirage 2000 mohou zásadně podpořit Ukrajinu, bývaly tahouny francouzského letectva a mají unikátní konstrukci

Jedná se o relativně veliký vrtulník o délce 19,56 m a vzletové hmotnosti 10,6 t. Poháněn je dvěma motory a jeho maximální rychlost činí 300 km/h, dosah pak 982 km, i když ten lze prodloužit přídavnou nádrží. Nést může náklad o hmotnosti 4,2 tuny, z toho mohou být 4 tuny v závěsu. Místo je v něm pro 23 osob (při plném obsazení už tolik nákladu neunese). Ve verzi pro speciální jednotky má být také schopen používat kulomety M134 Minigun a FN M3M.

Airbus NH90 Caïman Standard 2 pro speciální síly

Jak hodnotíte vrtulník NH90?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články