Konstrukce ruských transportních vrtulníků jsou sice osvědčené, ale již staré a dnes nedostatečné. Změnit by to nicméně mohl projekt Mi-80.
Sovětský svaz, a posléze i Rusko, produkovaly vysoké počty transportních vrtulníků, které v různých modifikacích létají téměř po celém světě. Ale problém je, že Mil Mi-8 Hip a Mil Mi-17 Hip, či jejich verze a modernizace, pochází již z 60., resp. 70. let 20. století. Armádní Zpravodaj se proto domnívá, že Rusko proto nutně potřebuje svou flotilu inovovat a zahraničním zákazníkům nabídnout konkurenceschopný produkt – jednat se má o Mil Mi-80.
Vzorem bude vrtulník Mi-171A3
Vrtulník Mi-80 by měl v ruském letectvu sloužit hlavně jako náhrada za Mi-8, a při exportu nejspíše Mi-17. DefenseMirror uvádí, že základem by se měla stát jedna z posledních verzí Mi-17, konkrétně Mi-171A3 z roku 2022. Ta má mít údajně velmi dobré vlastnosti, ale také jeden zásadní nedostatek – dolet činí jenom 450 kilometrů s 22 cestujícími, zatímco starší Mi-8MTV zvládne dvojnásobnou vzdálenost.
Wikipedia uvádí, že Mi-171A3 je určen k letecké obsluze těžebních plošin umístěných v moři, přičemž by měl disponovat pokročilými kompozitovými listy rotorů, modernizovanou ocasní částí, a také moderní avioniku. Operací je schopný i v noci, a lze předpokládat, že pilot bude mít k dispozici nějaký termovizní systém. Armádní Zpravodaj se domnívá, že podobné vlastnosti by konstruktéři chtěli přenést i do nového Mi-80.
Mi-80 by měl být výhodný finančně
Při konstrukci Mi-80 chce Rusko využít mnohem větší podíl kompozitních materiálů, a také by měla být vylepšena převodovka a zvýšena odolnost, uvádí ArmyRecognition. Vrtulník má být navíc nákladově mnohem příznivější, čímž je pravděpodobně myšlena nižší spotřeba paliva, vyšší nosnost a menší nároky na údržbu. V případě, že se to konstruktérům podaří, není vyloučeno, že by mohl být o Mil Mi-80 ve světě zájem.
Rusko ale může mít s vývojem Mi-80 problém. InternationalDefenceAnalysis upozorňuje, že stále existují problémy s financováním celého vývoje, což může být v okamžiku, kdy se potýká se stále většími ekonomickými problémy a nutností směřovat zdroje do probíhající zbrojní výroby, problém. Současné plány předpokládají zavedení vrtulníku kolem roku 2030, ale vzhledem k tomu, že není hotový ani prototyp, mohou se zkoušky protahovat léta.
Jak reálný je podle vás projekt vrtulníku Mi-80?
