Těžké tanky měly v minulosti smysl, jelikož je bylo obtížné zastavit, a zároveň měly silnou zbraň. Objekt 770 měl být evolucí, ale přednost dostal pohyblivější koncept.
Těžký tank byl v minulosti synonymem pro opravdovou obrněnou sílu. Jednalo se o monstrum na pásech s mohutným pancéřováním a těžkou výzbrojí, což ale znamenalo horší pohyblivost. Armády tak, včetně sovětské, dospěly k přesvědčení, že budou lepší lehčí hlavní bitevní tanky. Proto SSSR nakonec stopnul i vývoj moderního těžkého tanku Objekt 770. Armádní Zpravodaj to hodnotí jako správný krok, i když měl papírově dobré parametry.
SSSR měl skvělou historii těžkých tanků
Sovětský svaz měl dlouhou tradici výroby těžký tanků – v druhé světové válce se jako velmi užitečné ukázaly ty řady KV, a pozdější IS. Po ní pak zařadil do výzbroje velmi revoluční IS-3 a IS-8 později přejmenovaný na T-10, ale oba začaly pomalu zastarávat. Wikipedia uvádí, že v roce 1955 padlo rozhodnutí o vývoji nových moderních těžkých tanků, z nichž jedním byl Objekt 770. O 5 let později ho však zastavil sovětský vůdce Nikita Chruščov.
Jestliže se jiné projekty sovětských těžkých tanků soustředily na zdokonalování dřívějších konstrukcí, tvůrci Objektu 770 zvolili jiný přístup. TankHistoria uvádí, že začali pracovat doslova od začátku, čímž mohli přijít s mnoha inovacemi, ale na druhou stranu existovalo riziko, že jsou nevyzkoušené. Armádní Zpravodaj se však domnívá, že byla koncepce zvolena dobře, díky čemuž tank předchůdce v mnohém převyšoval – v mobilitě, ochraně i palebné síle.
Kanon tanku Objekt 770 byl ničivý
Objekt 770 dostal silný kanon M65 ráže 130 milimetrů se stabilizátorem, automatickým nabíječem a zásobou munice na 37 ran, a osazený byl i denním a nočním zaměřovačem, popisuje Military-History. Takto silná zbraň byla schopna zničit jakýkoliv tehdy existující tank. Hmotnost 55 tun svědčí na svou dobu o velmi silném pancéřovaní, na čelní věži byla vrstva až 300 mm oceli, a vlastně byl těžší než nejmodernější ruský tank současnosti – T-90M.
Do Objektu 770 byl vsazen experimentální desetiválcový motor, a měl i hydropneumatické odpružení, což mu zajišťovalo i na dnešní poměry solidní rychlost až 55 km/h, i když dojezd byl jenom 200 kilometrů. K obsluze byla zapotřebí čtyřčlenná osádka, a nakonec byl postaven jenom jediný experimentální kus. Sovětská armáda totiž dala přednost mnohem menším, pohyblivým a silně vyzbrojeným hlavním bitevním tankům s nízkou siluetou, jmenovitě T-55, T-62 a výkonný T-64. Stejnou cestou jde Rusko, jakož i jiné země, dodnes.
Měly by dnes těžké tanky uplatnění?
