Jihokorejský KAI FA-50 je údajně stejně dobrý jako F-16, a to stojí pouze 1/2 ceny

Jihokorejci se snaží prorazit se svými nadzvukovými letouny a nebojí se zacházet ani do odvážných srovnání. Třeba proti F-16 ale v mnoha ohledech obstojí.

Jihokorejská stíhačka KAI FA-50 i Zdroj fotografie: Letectvo Korejské republiky
                   

Mnoho letectev světa hledá v poslední době nová letadla, jimiž by nahradilo svůj stárnoucí letecký park. Mezi některými zeměmi totiž roste napětí a mnohé z nich mají ve výzbroji techniku starou desítky let. Na výběr mají z několika typů, ale moderní letadla jsou velice drahá. Toho využívá Jižní Korea a propaguje svůj nadzvukový lehký bojový letoun KAI FA-50 Golden Eagle jako levnější variantu schopnou vyrovnat se i protějškům 4,5. generace.

KAI FA-50 má 1/2 cenu a schopnosti F-16

Jihokorejci již svůj FA-50 do několika zemí udali – v Evropě je nejznámějším odběratelem Polsko, a nyní se snaží prodrat i do Thajska. TheAtlasNews uvádí, že mu tam mají být konkurencí švédský Saab JAS-39E/F Gripen a americký Lockheed Martim F-16 Block70/72 Fighting Falcon. Argumentem asijského výrobce má být hlavně fakt, že jejich letoun stojí 1/2 toho, co nejnovější verze F-16, přičemž se jí schopnostmi má údajně vyrovnat.

Slovenský F-16 Block 70 za letu iZdroj fotografie: Lockheed Martin
F-16 Block 70 za letu

Jestli je to pravda, je velice složitá otázka, i když v rozhodování o tom, jaké letadlo si koupit, bude samozřejmě hrát roli i cena, a pro Thajsko i možné partnerství s Jižní Koreou, uvedl NationalInterest. V současné době ji totiž lze nejspíše označit za stále rostoucí regionální velmoc. Ačkoliv to nelze dohledat, je pravděpodobné, že se v případě jihokorejské nabídky jedná o letoun FA-50 Block 20, protože ten jediný může být vybaven moderním radarem typu AESA. Bez něj by totiž F-16 ani Gripenu konkurovat rozhodně nemohl.

KAI FA-50 vychází z cvičného letounu

Letoun FA-50 byl vyvinutý z nadzvukového cvičného KAI T-50 Golden Eagle, uvádí Airforce-Technology, a oproti bojovému plnokrevníkovi F-16 je například menší – na délku má 13,14 metrů, zatímco americký protějšek měří 15,06 metrů. Liší se ale také rychlostí – jihokorejský dosahuje Mach 1,5 a F-16 výrazně vyšší Mach 2,05, přičemž může její pilot s letadlem provádět obraty s přetížením 9g, kdežto s KAI FA-50 „jenom“ 8,3g.

Letoun F-16 za letu

JAS-39E/F Gripen vs. F-16 Block 70: oba letouny jsou skvělé a oba mají šanci sloužit v Thajsku. Gripen má však možná navrch

Jihokorejský letoun může nést moderní zbraně často shodné s F-16, třeba střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder či AIM-120 AMRAAM, různé typy pum včetně naváděných klouzavých JDAM nebo KGGB, řízenou střelu Taurus KEPD 350K-2 a další, a má i rychlopalný kanon. Nosnost zbraní je ovšem 5,4 tun na 7 závěsnících, uvádí Wikipedia, kdežto u F-16 to je 7,7 tun na 11 závěsnících – úderná síla korejského letounu je tedy nižší. Bude tak hlavně záležet na tom, co thajské letectvo od svého nového letounu vlastně vyžaduje.

Schopnosti letounu FA-50

Vyrovná se FA-50 letounu F-16?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články