I když už SSSR vyvinul letoun schopný vertikálního vzletu a přistání, díru do světa s ním neudělal. Jakovlev by to však mohl zkoušet znovu pro ruské letectvo.
Mít bojový letoun schopný vertikálního vzletu a přistání, případně vzletu z krátké dráhy, otevírá ozbrojeným silám nové možnosti. Může totiž startovat z malých letadlových lodí nebo výsadkových vrtulníkových plavidel, ale využít ho lze i tam, kde nejsou dlouhé přistávací dráhy, třeba na ostrovech. Takových letounů vzniklo v historii jenom několik a v aktivní službě dnes létají pouze dva typy, ačkoliv existují snahy o vývoj dalších, například v Rusku.
Vývoj ruského VTOL musí mít financování
V Rusku by chtěla vyvinout letoun VTOL (vertikální vzlet a přistání) nebo STOL (krátký vzlet a vertikální přistání) společnost Jakovlev. Ruvia uvádí, že zprávy o této snaze existují již od roku 2017, přičemž by měl vývoj letounu 5. generace trvat 7 až 10 let – teoreticky by už tedy mohly být alespoň nějaké základy hotové, i když je docela jasné, že budou stát za rychlostí vývoje peníze, a zájem i hlavní financování by musela zajistit ruská vláda.
Jakovlev již v minulosti na takových letounech pracoval. ArmyRecognition uvádí, že v 60. letech 20. století měl experimentální letoun Jakovlev Jak-36, ale později vyvinul Jakovlev Jak-38 používaný na sovětských letadlových křižnících. Jednalo se o podzvukový letoun, který trpěl řadou neduhů, např. nízkou nosností, krátkým dosahem a absencí radaru. Posledním projektem byl pak nadzvukový Jakovlev Jak-141, ale na začátku 90. let 20. století byl projekt zrušen kvůli nedostatku peněz. Určité know-how však společnosti jistě zůstalo.
Západ už řešení má, Rusko ani Čína ne
Nejznámějším letounem VTOL/STOL je bezesporu britský Harrier, který byl vyráběn v několika variantách, z nichž jsou mnohé stále ve výzbroji několika zemí. Jediným vyráběným letounem současnosti se schopností STOL je však Lockheed Martin F-35B Lightning II, který je páté generace a má schopnost krátkého vzletu i vertikálního přistíní, což mu umožňuje otočná tryska a ventilátor umístěný v trupu, uvádí Military. Tento typ letounu mají ve výzbroji západní státy jako Amerika, Velká Británie nebo Japonsko, což jim dává mnoho výhod.
Otázkou zůstává, zda je Rusko opravdu schopné letoun VTOL 5. generace vyvinout, neboť to vyžaduje mnoho peněz. Velmi dlouhý a komplikovaný byl už vývoj Suchoj Su-57 Felon, zatímco pro Suchoj Su-75 Checkmate nemá Rusko spoluinvestor, takže je jeho osud nejistý. Vyloučena nicméně není ani spolupráce s Čínou, spekuluje AviaciOnline, jelikož i ta takový letoun chce, aby ho mohla použít na výsadkových lodích.