Ruský Jakovlev je připraven vyvinout letoun VTOL 5. generace s kolmým vzletem/přistáním pro ruské letectvo

I když už SSSR vyvinul letoun schopný vertikálního vzletu a přistání, díru do světa s ním neudělal. Jakovlev by to však mohl zkoušet znovu pro ruské letectvo.

Jakovlev Jak-38 i Zdroj fotografie: Andrey Korchagin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Mít bojový letoun schopný vertikálního vzletu a přistání, případně vzletu z krátké dráhy, otevírá ozbrojeným silám nové možnosti. Může totiž startovat z malých letadlových lodí nebo výsadkových vrtulníkových plavidel, ale využít ho lze i tam, kde nejsou dlouhé přistávací dráhy, třeba na ostrovech. Takových letounů vzniklo v historii jenom několik a v aktivní službě dnes létají pouze dva typy, ačkoliv existují snahy o vývoj dalších, například v Rusku.

Vývoj ruského VTOL musí mít financování

V Rusku by chtěla vyvinout letoun VTOL (vertikální vzlet a přistání) nebo STOL (krátký vzlet a vertikální přistání) společnost Jakovlev. Ruvia uvádí, že zprávy o této snaze existují již od roku 2017, přičemž by měl vývoj letounu 5. generace trvat 7 až 10 let – teoreticky by už tedy mohly být alespoň nějaké základy hotové, i když je docela jasné, že budou stát za rychlostí vývoje peníze, a zájem i hlavní financování by musela zajistit ruská vláda.

Sovětský letoun VTOL Jak-38 iZdroj fotografie: Vladimir Rodionov / Creative Commons / CC BY-SA
Sovětský letoun VTOL Kakovlev Jak-38

Jakovlev již v minulosti na takových letounech pracoval. ArmyRecognition uvádí, že v 60. letech 20. století měl experimentální letoun Jakovlev Jak-36, ale později vyvinul Jakovlev Jak-38 používaný na sovětských letadlových křižnících. Jednalo se o podzvukový letoun, který trpěl řadou neduhů, např. nízkou nosností, krátkým dosahem a absencí radaru. Posledním projektem byl pak nadzvukový Jakovlev Jak-141, ale na začátku 90. let 20. století byl projekt zrušen kvůli nedostatku peněz. Určité know-how však společnosti jistě zůstalo.

Západ už řešení má, Rusko ani Čína ne

Nejznámějším letounem VTOL/STOL je bezesporu britský Harrier, který byl vyráběn v několika variantách, z nichž jsou mnohé stále ve výzbroji několika zemí. Jediným vyráběným letounem současnosti se schopností STOL je však Lockheed Martin F-35B Lightning II, který je páté generace a má schopnost krátkého vzletu i vertikálního přistíní, což mu umožňuje otočná tryska a ventilátor umístěný v trupu, uvádí Military. Tento typ letounu mají ve výzbroji západní státy jako Amerika, Velká Británie nebo Japonsko, což jim dává mnoho výhod.

Letoun 5. generace Suchoj Su-75

Suchoj Su-75 má být budoucností ruského letectva, krom federace tomu ale nikdo nevěří. A to měl být konkurentem americké F-35

Otázkou zůstává, zda je Rusko opravdu schopné letoun VTOL 5. generace vyvinout, neboť to vyžaduje mnoho peněz. Velmi dlouhý a komplikovaný byl už vývoj Suchoj Su-57 Felon, zatímco pro Suchoj Su-75 Checkmate nemá Rusko spoluinvestor, takže je jeho osud nejistý. Vyloučena nicméně není ani spolupráce s Čínou, spekuluje AviaciOnline, jelikož i ta takový letoun chce, aby ho mohla použít na výsadkových lodích.

Letoun Jak-141

Jak reálný je vznik ruského stroje 5. generace typu VTOL?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články