O krok blíže budoucnosti: první účinné lasery mají přijít v roce 2025. Dostanou je stíhací letouny a jako první je zavedou Američané

Výzkum laserových zbraní pro letadla probíhá již  desítky let. Teprve nedávno se je podařilo zmenšit natolik, že mohou být instalovány do letadel.

Laser na stíhacím letounu i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Ještě před několika lety byla představa, jak proti sobě bojují stroje energetickými zbraněmi, spíše z říše vědeckofantastických filmů. Jenomže pokrok ve vývoji laserových technologiích v posledních letech dospěl tak daleko, že se brzy na palubě bojových letadel objeví. Americké letectvo dokonce odhaduje nasazení podobných zbraní, alespoň v roli aktivní obrany, už někdy kolem roku 2025; v současnosti je testuje.

Vývoj laserů trval desítky let

Ve Spojených státech začaly s vývojem laserových zbraní pro letadla zhruba před 40 lety. Problémem však byla jejich velikost a nízká účinnost,; instalovány tak mohly být jen do velikých letounů. Objevily se tak například v upraveném letounu NKC-135A, a později třeba na palubě Boeingu 747-400 ve stroji označovaném jako YAL-1. V současné době je ale možné relativně výkonné lasery zmenšit natolik, že je lze instalovat do klasických stíhacích letadel.

V prvních letech půjde o lasery s výkonem pod 100 kW, proto ještě nelze předpokládat jejich nasazení v leteckých soubojích, na to nebudou dostatečně výkonné. Pravděpodobně si tak na takové boje ještě budeme muset počkat, takto silné lasery lze nicméně použít k sestřelování raket. Prvním nápadem je ze stíhaček vyzbrojených lasery udělat lovce řízených střel nebo balistických raket. Ovšem hlavní role laseru bude nejspíše v aktivní obraně proti střelám vzduch-vzduch nebo protiletadlové obraně, kdy třeba USA disponuje skvělým NASAMS umístěným i na Ukrajině.

Jelikož jsou protiletadlové rakety především palivo a bojová hlavice, měl by proto relativně slabý laserový paprsek k jejich zničení stačit; navíc je možné střelbu efektivně opakovat. To je výhoda i z hlediska úspory místa, neboť klasické „protistřely“ zabírají oproti laseru místo klasickým střelám a například F-35 jich může nést maximálně 6, což není mnoho. Motory současných stíhacích letounů produkují relativní dostatek energie k nabíjení takovýchto laserů, ale případně by mohly být do letadel instalovány ještě přídavné baterie.

Lasery jsou vhodné i pro starší stíhací letouny

Relativně snadné by bylo instalování těchto systému na letounech jakými jsou F-15 nebo F-16, i když jejich motory produkují méně energie než u F-35 a F-22. Laserový systém by však bylo možné umístit třeba na některý z pylonů (část letadla, na níž je připevňována výzbroj), protože těch mají letouny relativní dostatek. U letadel páté generace to je sice teoreticky možné také, ale přišly by tím o schopnost stealth. Bude tedy nutné najít způsob, jak systém instalovat do vnitřku konstrukce. U letadel šesté generace, na nichž se pracuje, bude již laserový systém součástí vlastní konstrukce.

V prvních letech by mělo mít k dispozici laserovou obranu asi jen americké letectvo. Zůstává však otázkou, kdy (a jestli) ji Američané poskytnou také spojencům. Může každopádně fungovat i jinak. Lasery by určitě bylo možné instalovat na průzkumná letadla a bombardéry, čímž by se mohly bránit proti řadě útoků. V příštích letech se také předpokládá zavedení velkých moderních dronů, často se schopnostmi stealth, v roli loajálního wingmana. Pokud by byly lasery upevněné na dronech, mohly by být ke zneškodňování raket použity také. Připomenout lze také někdejší tajné sovětské pokusy o vozidla s laserem.

Jak účinná podle vás bude laserová obrana letadel?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články