Stovky ruských letounů MiG-29 a Su-30MKI už nemusí vzlétnout, když pro ně země nemají náhradní díly – chybět může cokoliv

Sovětský svaz a Rusko dodalo v minulosti bojová letadla do mnoha zemí, ale kvůli válce nemá kapacity na výrobu náhradních dílů. Takové stroje tak mohou rychle dolétat.

Mikoyan MiG-29 Fulcrum i Zdroj fotografie: Robert Sullivan / Public Domain
                   

Válka na Ukrajině má dopad také na mnohé země tradičně nakloněné Rusku, a to v poněkud možná nečekané oblasti. Sovětský svaz (a později Rusko) jim totiž v minulosti dodával vyspělé zbrojní systémy a zároveň zajišťoval jejich servis, školení nebo náhradní díly. Jenže ruský zbrojní průmysl je nyní plně vytížený plněním aktuálních potřeb ruských ozbrojených sil, takže se nemůže starat o zahraniční partnery. Typickým příkladem je situace bojových letounů jako Suchoj Su-30 Flanker-C a Mikoyan MiG-29 Fulcrum.

Indické letectvo na ruských strojích stojí

Bojové letouny ruského nebo sovětského původu jsou ve výzbroji řady zemí, které s největším státem světa často udržují přátelské (i jiné) vztahy. Jde třeba o Vietnam nebo Alžírsko, ale asi nejvíce z nich je postižena Indie. Ta má ve své výzbroji 247 kusů Suchoj Su-30MKI a 65 letounů MiG-29UPG; a mimo nich i další sovětská / ruská letadla a vrtulníky. Jde přitom o více než 1/2 vzdušné síly nejlidnatější země světa. Náhradní díly na ně dostávala z Ruska, ale jejich dodávky v současné době váznou, což má samozřejmě kritický dopad na bojeschopnost.

Indický MiG-29UPG iZdroj fotografie: Uživatel aztonyx / Creative Commons / CC BY
Indický MiG-29UPG

To znamená pro Indii obrovský problém, protože má napjaté vztahy se svými sousedy – a to hlavně s Pákistánem, s nímž už svedla několik válek – ale také s Čínou. Nakupuje sice i jiná letadla, třeba francouzský Dassault Rafale, případně má své vlastní letouny HAL Tejas, ale uzemnění ruských letadel to nemůže vykompenzovat. Indie proto tlačí na Rusko, aby jí poskytlo licence a umožnilo jí vyrábět si díly sama, problém by tím vyřešila. S přijímáním technologií má ostatně indický průmysl veliké zkušenosti a už takto vyrábí třeba modernizovaný AK-203.

Letouny jsou starší, ale stále schopné

MiG-29 nebo Su-30 sice již nepatří k těm nejmodernějším (první jmenovaný začal přicházet do výzbroje v roce 1981, zatímco druhý 1996), ale prošly některými modernizacemi. Navíc letadla, s nimiž se mohou střetnout, jsou na podobné nebo horší úrovni. Třeba značná část čínského letectva stojí na letounech vyvinutých ze sovětského Suchoj Su-27 Flanker, Pákistán pak zase používá hlavně starší General Dynamics F-16 Fighting Falcon a čínské CAC/PAC JF-17 Thunder. Oba letouny jsou vidět i ve Válce na Ukrajině, i když Suchoj Su-30 má jenom Rusko.

Vzhledem k situaci se Rusko zdá být k transferu technologií svolné, ale zároveň ví, že si tím „kope hrob“. V reálu to totiž znamená, že pokud se větší počet náhradních dílů začne vyrábět v Indii nebo jinde, tak samo Rusko do budoucna přijde o miliardy dolarů za jejich prodej, a stejně tak za servis v zahraničí. Důvěryhodnost Ruska coby spolehlivého dodavatele zbraní je navíc podkopána, takže hrozí, že se začnou mnozí tradiční zákazníci raději rozhlížet v jiných zemích. I když třeba na IDEX 2023 se Rusko docela předvedlo.

Indický Su-30MKI

Jak velkou ranou by pro Rusko byla ztráta zakázek?

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Slevový portál lákal Čechy na bizarní ceny. Dovolená v Chorvatsku stála přes 90 milionů korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Napůl muž, napůl slon: Joseph Merrick se na veřejnosti snažil schovávat, ale lidé mu nedali pokoj
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Doba, kterou vydrží kuřecí maso v lednici, je překvapivě nízká
adbz.cz
adbz.cz
Skrytá funkce oken, která ovlivňuje vlhkost v domě: Poloha kliky