Ruský letoun Su-57 je sice doma vychvalovaný, ale mnozí experti vyjadřují o jeho kvalitách pochybnosti. Ve světě mu navíc roste veliká konkurence.
Sovětský a později ruský letecký průmysl byl tradičním dodavatelem bojových letadel v mnoha zemích světa – hlavně těch, které se nechtěly orientoval směrem k západním zemím. Svou pozici ale v poslední době ztrácí, i když boj rozhodně nevzdává. Jeho vlajkovou lodí je i přes všechny problémy s vývojem a výrobou letoun Suchoj Su-57 Felon. Zájem by o něj mohl být třeba v Severní Africe, kde se Rusko snaží možné zákazníky dlouhodobě zaujmout.
K Su-57 lze dodávat i vyspělé zbraně
Snahou Ruska získat severoafrické zákazníky, jimž v minulosti dodalo řadu ze svých zbraní včetně letadel, může být třeba účast na zbrojním veletrhu v Egyptě. Suchoj Su-57 tam vystavěný bude, uvádí ArmyRecognition, a to i s vyspělými zbraněmi, které k němu mohou zájemci získat – třeba řízenou střelu Ch-69 s prvky stealth. Nabídnou lze však i další systémy, třeba radarem naváděné střely vzduch-vzduch dlouhého dosahu a přesné klouzavé pumy. Případný kontrakt by mohl pomoci se stagnující výrobou letounu i jeho nákladným vylepšováním.
Mnohé severoafrické země již zákazníky Ruska byly. Třeba Egypt má letouny Mikoyan MiG-29 Fulcrum, Alžírsko zase Suchoj Su-30 Flanker C. Defence-Blog pak uvádí, že s nimi byla vedena jednání o letounech Suchoj Su-35 Flanker E, ale nakonec se je nepodařilo prodat – pro Egypt již byly dokonce ve výrobě, ale nakonec dal přednost francouzským Dassault Rafale. A dobře nedopadl ani údajný zájem Alžírska o stíhací bombardéry Suchoj Su-34 Fullback.
Rusko nemusí být spolehlivý dodavatel
Ačkoliv se snaží Rusko prezentovat na různých veletrzích, nemusí mu to přinášet kýžené výsledky. Wikipedia uvádí, že zrovna Su-57 je sice letoun 5. generace s prvky stealth, ale není jasné, jak je v této oblasti pokročilý – ostatně to také může být důvodem, proč ho Rusko dosud nasadilo maximálně mimo dosah protivzdušné obrany. A aby toho nebylo málo, DefenseNews uvádí, že výroba Su-57 stagnuje – problém je hlavně s novými motory. I to může zájemce odrazovat, protože by Rusko nemuselo dodávat objednaná letadla v termínu.
Jestli Rusko s letouny neuspěje, může to pro něj do budoucna znamenat katastrofu, jelikož se na jeho pozice tlačí jiní nezápadní dodavatelé. Největší hrozbou je Čína, která začíná nabízet svůj letoun 5. generace Shenyang J-31 Gyrfalcon. Ten chce i Pákistán a zájem má údajně také Egypt. Mnohé severoafrické země by také mohly chtít vyvíjený turecký letoun TAI TF Kaan, kdežto ostatní možná i jihokorejský letoun KAI KF-21 Boramae.