Suchoj Su-27: mimořádně odolný sovětský letoun přistál všude. Bral tak Západu technologickou výhodu, neboť proti němu neměl co nasadit

Sovětský letoun Su-27 se sice západním protějškům vyrovnal, pokud šlo o výzbroj a případný souboj, ale na rozdíl od nich dokázal operovat i z provizorních letišť.

Letoun Suchoj Su-27 i Zdroj fotografie: Lovec měsíců v indii / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na začátku 80. let 20. století si byl Sovětský svaz jistý, že nad ním mají západní letectva, zvláště to americké, početní i technologickou převahu. Pokoušel se jí proto vyrovnat několika projekty, a Armádní Zpravodaj se domnívá, že tím nejpovedenějším byl Suchoj Su-27 Flanker. Západním letadlům se v té době vyrovnal a v některých aspektech je mohl i překonávat. A i když převahu SSSR nezajistil, dodnes je vzorem pro moderní ruské bojové letouny.

Su-27 byl reakcí na západní letadla

Vývoj Suchoje Su-27 začal v 70. letech 20. století a byla to hlavně reakce na moderní dvoumotorové americké letouny Grumman F-14 Tomcat a McDonnell Douglas F-15 Eagle čtvrté generace, potvrzuje Wikipedia. Byly rychlé, měly dlouhý dolet, a unesly těžkou a velice účinnou výzbroj. Sověti potřebovali protějšek podobných schopností – do výzbroje sovětského letectva byl nakonec nasazen v roce 1985, i když několik let trpěl „dětskými nemocemi“. Výhodou však bylo, že proti němu Západ neměl srovnatelný protějšek, který by dokázal totéž.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Letoun Su-27 na letišti iZdroj fotografie: Rob Schleiffert / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun Su-27 na letišti

Pro sovětské letectvo to byl kvalitativní skok dopředu. Získalo totiž letadlo pro vybojování vzdušné převahy s kvalitními senzory a zbraněmi. NationalInterest uvádí, že Suchoj Su-27 dokázal poskytovat i přímou pozemní podporu a měl sníženou radarovou signaturu. Vynikal supermanévrovatelností a schopností startovat z provizorních ploch, v čemž se mu západní letouny rovnat nemohly. Sověti na tom ostatně zakládali svou obranu, protože si byli vědomi západní převahy, proti níž by museli letadla v případě konfliktu rozptýlit.

Stroj byl hvězdou leteckých show

Su-27 je jednomístný a dvoumotorový, popisuje ho Airforce-Technology, a je 21,94 metrů dlouhý s rozpětím křídel 14,7 metrů. Dosahuje rychlosti až Mach 2,35, dokáže vystoupat do výšky 19 kilometrů a má dolet přes 3 500 kilometrů. Ve své době přitom disponoval i kvalitním radarem nebo infračerveným zaměřovacím systémem. Pověstný byl však hlavně svou manévrovatelností, čímž svět udivoval na různých leteckých show, což potvrzuje třeba manévr zvaný „Pugačevova kobra“, který Armádní Zpravodaj v dubnu 2023 rozebíral.

Letoun Su-27 na letišti

Ruské letouny MiG-29 a Su-27 by Severní Koreu výrazně posílily. Ale proti jihokorejským F-35 by prakticky neměly šanci

Silná byla i výzbroj, která sestávala z kanonu ráže 30 milimetrů a zbraní nebo vybavení umístěném na 10 závěsnících o celkové hmotnosti až 4 430 kilogramů. Byla to třeba střela s radarovým naváděním R-27 nebo R-73 s naváděním infračerveným. Suchoj Su-27 mohl nést i různé typy raket pro útoky proti pozemním cílům, případně pumy, a zvládl dokonce pumu o hmotnosti až půl tuny. Rusko ho později modernizovalo a dalo mu schopnost nosit modernější zbraně, a např. letouny ve výzbroji Ukrajiny zvládají i některé západní zbraně.

Su-27 předvádějící manévr „kobra“

Jak schopný byl ve své době Suchoj Su-27?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články