I výroba staršího letounu Su-35S v Rusku stále probíhá, protože ho letectvo nutně potřebuje. Zatím nemá náhradu, která by ho dokázala plnohodnotně zastoupit.
Rusko vyrábí moderní letouny páté generace Suchoj Su-57 Felon, ale jejich počet je velice nízký a produkce nepříliš vysoká. Zároveň proto pokračuje také ve výrobě letounu Suchoj Su-35, respektive jeho nejmodernější verze Su-35S Flanker-M, kterou jistě ještě nějakou dobu využívat bude. Posloužila mimochodem nejenom jako skvělý přechod na modernější Su-57, ale bez její produkce by ruské letectvo ani nebylo schopné jinak zajistit její úkoly.
Su-35S ve světě moc úspěchu nesklidil
Zmíněný letoun je poslední odvozeninou sovětského Suchoje Su-27 Flanker. Jeho první let se uskutečnil v roce 2008 a o dva roky později začala jeho sériová výroba, uvádí Airforce-Technology. Bylo to v době, kdy již USA měly letouny 5. generace a intenzivně na nich pracovala Čína, ale i Rusko. A ačkoliv se americkým protějškům 5. generace Su-35S nevyrovnal, mohl se postavit těm generace 4., které tvořily základ výzbroje letectev po světě a je tomu tak dodnes.
Ruská agentura Rostec označuje Su-35S za extrémně nebezpečný, a údajně je schopný čelit hrozbám v podobě jiných letounů se stealth, čímž může myslet jedině letouny páté generace. Není pochyb, že jde o vyspělý stroj, který se stal díky svým počtům a schopnostem páteří ruského letectva, a dokonce je určen i k exportu, i když nejspíše není tak skvělý. Zájem o něj měl třeba Egypt a v testech, v nichž dle TheAviationGeekClub pohořel, ho postavil proti francouzskému Dassault Rafale. Jako slabinou se ukázal hlavně radar.
Skvěle manévruje a je velmi univerzální
Jednou z předností letounu Su-35S je jeho obratnost, jíž zajišťuje tvar trupu a hlavně dva motory s trojsměrným vektorováním tahu, uvádí NationalInterest. Hnací jednotky zároveň mají schopnost supercruise, tedy dosahovat nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování. Maximální rychlost Su-35S je Mach 2,25 a dosah až 4 500 kilometrů, pakliže jsou použity dvě externí palivové nádrže. Kabina je jednomístná a vybavená digitálními přístroji.
Letoun Su-35S má 12 závěsných bodů a je schopný nést až 8 tun výzbroje. Má být také schopen využívat různé typy ruských střel vzduch-vzduch, a to včetně nejlepší střely na světě Vympel R-37M, i když zrovna u ní panují v případě Su-35S pochybnosti hlavně vzhledem k radaru Irbis-E. Kromě toho může nést různé typy pum či střel k zasahování pozemních či námořních cílů, a výzbroj zakončuje kanon ráže 30 mm, což letadlo dělá velmi univerzálním.