Radarem naváděné střely jsou pro letadla velikým nebezpečím, ale možná je půjde odlákat. Musí se nicméně jednat o sofistikovanou a věrohodnou návnadu.
Boj proti vojenským letadlům je v současné době nejčastěji veden na vzdálenost desítek až stovek kilometrů. Moderní protiletadlové střely odpalované z jiných letadel, pozemních stanic nebo lodí mají stále delší dolet a jsou naváděné za pomoci radarů, a to i těch uvnitř střel. Uniknout jim je pro pilota letadla samozřejmě velmi obtížné a zaměřený letoun je často odsouzen k záhubě, ačkoliv může zkusit uhnout nebo střelu nějak zmást.
Vlečená návnada má chránit Super Hornety
Radary a radarem naváděné střely jsou důvodem, proč vznikly letouny s vlastností stealth. Jejich konstrukce znamená, že je obtížné je odhalit a zaměřit na delší vzdálenost, takže jsou relativně v bezpečí. Ovšem většina současných bojových vojenských letadel je stále klasických a radary je zkrátka vidí. Týká se to i letadel Boeing F/A-18E/F Super Hornet amerického námořnictva startujících z letadlových lodí. Defence-Blog uvádí, že by je proto v budoucnu mohla nebo měla chránit vlečená návnada označovaná jako Dual Band Decoy.
Vyvinout ji má společnost BAE Systems a informace o ní jsou velice omezené. Firma na svých stránkách uvádí, že bude založena na AN/ALE-55 Fiber-Optic Towed Decoy, ale i o ní jsou omezené informace. Animace napříkla ukazuje, že vypadá jako jakési střela, ale není jasné, jak je veliká. Asi nemůže být rozměrná, protože by to ovlivňovalo letové vlastnosti letounu. Obecně jde o taženou jednotku připojenou optickým kabelem k elektronickému bojovému vybavení na palubě letadla, která by na sebe měla lákat střely, aby nezasáhly letadlo.
Současné moderní radary je obtížné rušit
Budoucí Dual Band Decoy má mít lepší výkony než její předchůdce, a také bude menší. MilitaryAerospace uvádí, že se americké námořnictvo zabývá problémem ochrany palubních letounů proti radarem naváděným střelám již od roku 2018. Super Hornety už v současnosti mají soustavu elektronického boje a palubní návnadu k odlákání střel, ale problémem jsou moderní dvoupásmové radary. Je obtížné je rušit a starší systémy již příliš ochrany neposkytují.
Letouny F/A-18 Super Hornet jsou přitom hlavní bojovou silou amerických letadlových lodí. Není o ně sice již moc zájem a jejich výroba nejspíše v roce 2027 skončí, ale zůstanou ve výzbroji ještě dlouhá léta, minimálně do příchodu letounů 6. generace, a i poté jim budou nějakou dobu sekundovat. Jestli chce tedy americké námořnictvo udržet letouny na odpovídající výši, je jasné, že potřebují modernizace. Jestli se navác návnady Dual Band Decoy ukáží účinné, šly by použít i pro jiná letadla – třeba pro námořní hlídková Boeing P-8 Poseidon.