Těžké životy ruských pilotů: vrtulníky Ka-52 jsou při letu nestabilní a někdy se i rozpadají, jejich výkon „škrtí“ vibrace

NÁZOR: Ačkoliv je ruský Ka-52 považován za jeden z nejsilnějších bitevních vrtulníků na světě, má výraznou slabinu. Ta jeho výkony omezuje a sem tam způsobí i jeho pád.

Vrtulník Kamov Ka-52 i Zdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator je zbraní, před níž se během současně probíhající ukrajinské ofenzivy musí mít na pozoru zejména tanky a obrněná vozidlo Ukrajiny. Jeho střely je totiž dokáží ničit na vzdálenost až 15 km, a to s vysokou přesností. Mají však velikou slabinu, s níž se musí piloti vrtulníků vypořádávat, a tou jsou vibrace konstrukce. Bývají tak silné, že mohou mít na svědomí i některé nehody a různé druhy nepříjemností.

Vibrace mohou poslat Ka-52 k zemi

O problému s vibracemi u Ka-52 vědí konstruktéři již delší dobu, ale projevil se hlavně po zahájení invaze na Ukrajinu, kdy se vrtulník dostal do ostrých akcí. Operoval sice už v Sýrii, ale tam nečelil tak složitým podmínkám a silné obraně. Někteří odborníci připisují vibracím i vážné incidenty, jedním z posledních je třeba havárie Alligatoru na konci srpna 2023. Problém se projevil natolik, že se museli oba členové osádky katapultovat. Zda jsou za havárií opravdu vibrace, není potvrzené, Rusko je na podobné informace pochopitelně skoupé.

Vyzbrojení ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator iZdroj fotografie: Uživatel Dmitry / Creative Commons / CC BY-SA
Ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator

Problém s vibracemi připisují experti na letectví a vrtulníky koaxiálnímu rotoru, který je specifikem vrtulníků společnosti Kamov. Ka-52 má dvojici rotorů nad sebou – každý se přitom otáčí opačným směrem, čímž se ruší tendence helikoptéry otáčet se po směru pohybu rotoru. Jenomže konstrukce dle všeho není dostatečně vyvážená a vytváří vibrace, které se projevují hlavně na pahýlovitých křídlech pro nesení výzbroje. Zaznamenané na nich byly praskliny, a některé Ka-52 ztratily vlivem vibrací i aerodynamické kryty podvozku.

Ka-52 odpaluje výkonné protitankové střely

Vrtulník Kamov KA-52 Alligator vstoupil do výzbroje ruského letectva v roce 2011, a v současné době je vyráběn v modernizované verzi Ka-52M. Jde o stroj s maximální vzletovou hmotností 10,8 tun, který je poháněn dvojicí motorů, a jeho maximální rychlost dosahuje 315 km/h. Vyzbrojen je kanonem ráže 30 milimetrů a neřízenými raketami, ovšem jeho nejobávanější zbraní jsou protitankové řízené střely 9K121 Vikhr nebo LMUR. Díky vyspělým systémům je může osádka odpalovat i v noci nebo za snížené viditelnosti.

Vypadá to, že nejmodernější ruský bitevní vrtulník Ka-52 má konstrukční problém. Mohl by stát i za některými sestřely

Jestli se konstruktérům podařilo vibracím nějakými úpravami zamezit, nebo alespoň jejich vliv omezit, není vzhledem k omezeným informacím z Ruska jasné. Nedávná nehoda Ka-52 Alligator však naznačuje, že problém přetrvává. Ale vibrace jsou nebo byly handicapem i jiných moderních zbraní, příkladem může být letoun Lockheed Martin F-35B Lightning II. V prosinci 2022 kvůli vibracím na palivovém potrubí havaroval v Texasu, ačkoliv v tomto případě už se technikům podařilo problém vyřešit, a to montáží speciálního regulátoru.

Vibrace na vrtulníku Kamov Ka-52 Alligator

Jak pohlížíte na takovou konstrukční nedokonalost Ka-52?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články