Vrtulníky 360 Invictus a Raider X jsou finalisty programu FARA

Program FARA, Future Attack and Reconnaissance Aircraft, program americké armády, US Army, již zná své konečné finalisty. Od nynějška vyřazené vrtulníky určené k průzkumu OH-58 Kiowa nahradí vrtulníky Bell 360 Invictus nebo Sikorsky Raider X.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Proč vlastně americká armáda spustila program FARA? Bývalé průzkumně-bojové vrtulníky OH-58D Kiowa armáda vyřadila bez jakékoli náhrady už v letech 2014 až 2017. Ovšem Kiowy si armáda ponechá až do roku 2022 a do té doby je bude využívat pro výcvikové účely.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Hledala se vhodná náhrada pro stroje OH-58 Kiowa

Co US Army od programu očekává

Potom, co armáda vyřadila OH-58D začala k leteckému průzkumu využívat vrtulníky AH-64E Guardian a drony RG-7 Shadow. Zástupce vrtulníků Kiowa především musí přežít v prostředí s moderní protivzdušnou obranou. A proto po vrtulnících FARA armáda požaduje:

  • Velkou cestovní rychlost
  • Schopnost spolupráce s novou generací dronů
  • Přesné munice

A tak rychlost a daleký dosah senzorů a zbraní jsou hlavními rysy vrtulníků FARA. Neopomenutelnou podmínkou jsou však také kompaktní rozměry. Vrtulníky FARA budou armádou nasazeny ve velkých urbanizovaných aglomeracích. Důležitou podmínkou tedy zůstává, že velikost průměru rotoru nepřesáhne 12,2 metru.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Nové stroje byly v armádě nutností

Tři fáze

Program FARA si americká armáda rozdělila do tří fází. Ta první zahrnuje veškeré počáteční návrhy a koncepty, druhá fáze se soustředí na detailní konstrukce, výstavbu prototypů a jejich testování. V té poslední, třetí fázi, budou pak vyhodnocovány nejlepší prototypy a dojde k výběru jednoho, jemuž bude patřit případný vstup do sériové výroby. V první fázi mezi sebou soutěžily návrhy společností AVY Aircraft, společně s L3 Harris, Bell, Boeing, Karem Aircraft a Sikorsky. Jak již bylo uvedeno výše, ve druhé fázi bude pokračovat společnost Bell se svým vrtulníkem 360 Invictus a společnost Sikorsky s Raider X. Na postavení jednoho svého prototypu vrtulníku dostane společnost Bell 700 milionů dolarů a Sikorsky dokonce 940 milionů dolarů. Sikorsky má větší rozpočet pro výstavbu zřejmě kvůli tomu, že jejich Raider X nabízí složitější, revolučnější, koncepci. Složitější koncepce ovšem ale samozřejmě přináší vyšší riziko technických, rozpočtových a časových potíží.

Rozdíly mezi favority

Konkurenční 360 Invictus má víceméně klasickou strukturu konstrukce, zatímco Raider X řeší nízkou stabilitu při letu vysokou rychlostí protiběžnými rotory. Hlavní věcí, kterou se 360 Invictus odlišuje od Raideru X, jsou velká postranní křídla a menší přídavná pohonná jednotka. 360 Invictus vychází z civilního demonstrátoru Bell 525, jenž při testech dokázal letět rychlostí 370 kilometrů za hodinu. Demonstrátor společnosti Sikorsky S-97 je navržen pro let rychlostí 410 kilometrů za hodinu a při testech letěl 383 kilometrů za hodinu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články