Největší válečná loď světa, CVN 78, stála 300 miliard a je extrémně silná. Ve světě přitom ani zdaleka nemá protějšek

Obrovské vojenské lodě jsou bez nadsázky jako malá města. Jejich cena je astronomická a síla těžko představitelná, a na tu první zdaleka nikdo nemá.

USS Gerald R. Ford ve Středozemním moři i Zdroj fotografie: Námořnictvo Spojených států amerických
                   

Síla amerického námořnictva se ve velkém opírá o monumentální letadlové lodě s jaderným pohonem, jichž má v aktivní službě 11. Téměř 50 let přitom tvořily základ této flotily lodě třídy Nimitz, což jsou sice impozantní plavidla, ale jejich konstrukce již zastarala – jako náhradu proto nechalo americké námořnictvo zkonstruovat o něco větší, a hlavně výrazně silnější třídu. Jejím prvním představitelem se stala loď označovaná jako CVN 78 a nesoucí jméno USS Gerald R. Ford, což bude nakonec i označení celé nové třídy těchto plavidel.

Hodně shodného, a přesto rozdílného

Výtlakem jsou USS Nimitz a USS Gerald R. Ford stejné, konkrétně to je 101 600 tisíc tun. Ovšem druhá z jmenovaných letadlových lodí je se svými 333 metry, jak uvádí Military, o několik cm delší než její předchůdce, ale větší a zásadnější rozdíl je ve schopnostech a vybavení. Výstavba CVN 78 začala v roce 2009 a do provozu byla uvedena v roce 2017, přičemž stála téměř 300 miliard korun a stala se nejdražší letadlovou lodí v historii. Ovšem oproti USS Nimitz mají být provozní náklady za 50 let životnosti o téměř o 90 miliard korun nižší.

USS Ronald Reagan v přístavu v San Diegu

Video: kterak se ruskému letounu Iljušin Il-38 podařilo proklouznout blízko k americké letadlové lodi, která ho ignorovala

USS Gerald R. Ford totiž potřebuje o 700 členů osádky a 400 členů leteckého křídla méně – i tak by ale mělo na palubě sloužit 4 539 osob. A náklady má snižovat i jednodušší údržba. USS Gerald R. Ford přitom disponuje mnohem větší údernou silou než USS Nimitz, ačkoliv zůstává počet letadel stejný – běžně jich bývá asi 75, ale vejde se jich i 90 – to však nepřekvapivě záleží na jejich typu a rozložení. Místo parních katapultů má pak navíc letadlová loď elektromagnetické, které umožňují téměř o třetinu více startů, a tedy i rychlejší mohutný úder.

Silné letecké křídlo moderních strojů

Nejdůležitější jsou na letadlové lodi pochopitelně samotná letadla. Základ letky USS Gerald R. Ford mají tvořit Boeing F/A-18E/F Super Hornet a Lockheed Martin F-35C Lightning II doplňované specializovanými letouny jako Northrop Grumman E-2 Advanced Hawkeye, vrtulníky a drony, uvádí Naval-Technology. Loď také disponuje vyspělými radary AESA a na svou obranu používá střely RIM-162 Evolved SeaSparrow s dosahem 50 km účinné proti letadlům i řízeným střelám. Na blízkou ochranu jí pak slouží systém RIM-116 Rolling Airframe Missile.

Jako všechny americké letadlové lodě, i USS Gerald R. Ford je poháněna jadernou energií, což jí umožňuje dlouhodobé operace na všech světových oceánech. I přes svou velikost se přitom dokáže pohybovat rychlostí přes 30 uzlů (přes 55 km/h). Na vodě je loď vidět od jara 2023, neboť po zařazení do služby procházela celou řadou zkoušek a úprav, což je u nové třídy obvyklé. Spuštěno navíc bylo, i když zatím není v aktivní službě, i druhé plavidlo této třídy, a sice USS John F. Kennedy. Dvě další jsou ve výstavbě a budou nahrazovat nejstarší letadlové lodě.

Letadlová loď USS Gerald R. Ford v Atlantiku iZdroj fotografie: Námořnictvo Spojených států amerických
Letadlová loď USS Gerald R. Ford v Atlantiku

A ještě bych se vrátil k ceně, protože drahá není jenom samotná loď, ale i letouny, které na ní slouží. Třeba třicítka F/A-18E Super Hornet stojí v přepočtu skoro 41 miliard korun, a stejný počet F-35C dokonce 68,5 miliard korun. Třeba desítka E-2 Advanced Hawkeye pak vyjde na skoro 18 miliard korun, a deset vrtulníků Sikorsky SH-60 Seahawk vychází na 1,3 miliardy korun. Letounům F-35 by pak měl časem sekundovat dron jako XQ-58 Valkyrie, jehož cena je teď 144 milionů Kč, přítomnost deseti by tedy vyšla na 1,44 miliardy korun.

Chengdu J-20 Mighty Dragon

Čínské stíhačky Chengdu J-20 jsou rychlejší a obratnější než americké F-35, nemají žádné technické potíže, a také jich vzniká více

Snad nemusím uvádět, o jak obrovskou sílu se jedná; ve světě přitom nemá USS Gerald R. Ford adekvátní protějšek. Například země draka má letadlové lodě Shandong, o nichž jsme v ArmádnímZpravodaji psali, ale ty jsou o 1/3 menší a mnohem slabší, zatímco její vůbec první „letadlovka“ Liao-ning je původem z Ukrajiny a až tak nebezpečná není. Velikostí se jí sice přibližuje ruský Admiral Kuzněcov, to je ale dnes spíše hromada plovoucího šrotu, která ani nemůže brázdit hladiny moří a oceánů, neboť by se mohla pro svůj stav potopit.

Obdobné je to potom i s letouny, které na zmíněných letadlových lodích slouží. Jejich kvality zdaleka nedosahují těch amerických, ačkoliv je nutné vnímat, že v nějaké míře vítězí i kvantita, na níž sází třeba Čína. Její vedení totiž raději nechává budovat vícero menších letadlových lodí se slabšími letouny (i když ten rozdíl není tak obrovský), a za mnohem méně peněz. Díky tomu jich může produkovat více a rivala tak ve výsledku přečíslit rovněž schopnými loděmi i letouny – jmenovitě jde o Shenyang J-15, Changhe Z-18 nebo 4 Harbin Z-9.

Služba na letadlové lodi USS Gerald R. Ford

Jak hodnotíte letadlovou loď USS Gerald R. Ford?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články