Obrněné transportéry jsou nesmírně důležité pro přepravu vojáků na bojišti. Rusko zřejmě sestrojilo nový typ, který by se měl vypořádat i s nebezpečím dronů.
Moderní armády dopravují své pěší jednotky na bojiště v různých obrněných vozidlech, mezi jejichž hlavní typ patří kolový obrněný transportér. Ten zvládá rychlou jízdu po silnici a poradí si i s relativně těžkým terénem, a zároveň chrání jednotky proti lehčím zbraním, střepinám a minám. Často je také může podporovat těžší palbou. Rusko má transportéry založené ještě na sovětské koncepci, ale situaci mění nový BTR-22, který se v mnoha směrech liší.
BTR-22 8×8 odstraňuje hlavní problémy
Nejmodernějším ruským obrněným transportérem je aktuálně BTR-82A. WeaponSystems uvádí, že byl do výzbroje přijat v roce 2011, takže jde o relativně novou zbraň, ale vlastně již koncepčně zastaralou. Jedná se totiž jen o vylepšenou verzi BTR-80 pocházející ještě ze Sovětského svazu, takže trpí mnoha neduhy, např. nešikovným vysedáním výsadku postranními dveřmi. V bojové situaci se navíc ukázala jako náchylná třeba vůči dronům.
BTR-22 and upgraded BTR-82A with a new factory-made cage system, Army 2024 expo, Moscow, August 2024 #ArmoredWarfare #TankswithAW pic.twitter.com/X5mKP0wfAF
— Armored Warfare (@ArmoredWar) August 18, 2024
BTR-22 8×8 by však mělo tyto problémy řešit. Vojáci z něj budou vystupovat zezadu, jak je to obvyklé u naprosté většiny současných moderních protějšků. Ve vnitřním prostoru je pak místo pro 10 nebo 11 vojáků, údaje se ve zdrojích rozchází. Vyzbrojeno je rychlopalným kanonem ráže 30 mm, uvádí Defence-Blog, jehož dosah je min. 1 kilometr, kadence 330 ran za minutu a má zásobou munice na 300 ran. Výzbroj navíc doplňuje kulomet PKTM.
Skvělá obrana nedá dronům šanci
Alespoň papírově by měl být BTR-22 dobře chráněn – odolávat má ze všech stran munici ráže 12,7 mm, uvádí ArmyRecognition, ale co konstruktéři velice zohlednili, je ochrana proti dronům. Prezentovaná varianta je vybavena kombinací slat mříží a klecových nástaveb – fotografie na sociálních sítích ukazují, že prostoru, kudy by se dron dostal k samotnému pancíři, je velice málo. Navíc má být vozidlo vybaveno rušičkou signálu mezi dronem a operátorem.
Jako většina velkých obrněných transportérů je BTR-22 umístěn na podvozku 8×8 a jeho hmotnost dosahuje 20 tun, max. rychlost pak činí 85 km/h. Není sporu o tom, že by se takto upravené vozidlo ruským ozbrojeným silám hodilo. Otázkou ale je, zda budou ruské zbrojovky schopné rychle najet na výrobu nového typu, protože pokud by si to vyžadovalo zastavení produkce BTR-82A, mohl by to být pro armádu veliký problém.