Tak málo stačí, aby ruské letadlo Iljušin Il-76 shořelo na prach. Není sice špatné, ale zanedbanou údržbou si ho Rusové oddělají i sami

NÁZOR: Zničit transportní letoun je neméně dobré jako ten bojový, ale když se o to postará sám nepřítel, je to vlastně dvojnásobná výhra. Ke všemu, když jde o Il-76.

Transportní letoun Iljušin Il-76MD i Zdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Pokud chce armáda rychle a na dlouhou vzdálenost přepravit vojáky, zásoby nebo techniku, používá k tomu velké dopravní / transportní letouny. Ty většinou mívají nákladovou rampu, aby bylo možné s nákladem dobře manipulovat, ale i nakládat rozměrnější věci nebo techniku, a stejně tak lze náklad díky rampě snadno shazovat na padácích, případně z ní může seskočit výsadek. Třeba Rusko se spoléhá v těchto případech spoléhá především na letouny Iljušin Il-76 Candid, jichž od začátku války na Ukrajině několik ztratilo.

Startující Il-76 zradila pneumatika

Poslední zaznamenanou ztrátu ruského Iljušin Il-76MD, což je modernizovaná verze, má na svědomí nehoda. Podle MilIn jeden z ruských stroj havaroval na letišti poblíž Dušanbe v Tádžikistánu poté, co ho pravděpodobně zradila pneumatika, která explodovala v okamžiku, kdy startoval. Jeden z motorů pak vzplanul, když do něj kusy pneumatiky vletěly, načež sjel letoun z dráhy a shořel. Všem 8 lidem z paluby se ale podařilo uniknout.

Havárie amerického stíhacího letounu F-16: Pilot se katapultoval jen několik sekund před nehodou

Podobná nehoda může teoreticky potkat jakýkoli letoun, předejít jí ale lze hlavně lepší údržbou. Zrovna mnohé ruské stroje jsou však proslulé svou nedokonalostí i zanedbanou péčí, což mělo na svědomí třeba havárii MiG-31 při zcela rutinním letu, jak jsem na ArmádnímZpravodaji informovali, a stejně tomu bylo i v druhém případě pádu MiG-31, kdy ale pilot dokázal nějakou dobu letět s „plameny v zádech“ a letoun nakonec navést pustit v neobydlené oblasti.

Letouny Il-76 jsou rovněž vítaným cílem ukrajinských vojáků, v srpnu 2023 tak např. zničili pomocí sebevražedných dronů 4 letouny na letišti u Pskovu; ničení je jako vždy vzájemné, takže Ukrajinci přišli třeba v září 2022 o dvě transportní letadla na letišti v Melitipolu. Nejznámější ztráta Il-76 se pak datuje na konec září 2023 na letišti Gao v Mali, kdy přetížený letoun s cca 140 vojáky přejel dráhu a havaroval, a všichni na palubě nejspíše zahynuli. Dodnes není jasné, zda v letounu byli i ruští žoldnéři a zda byl ruský, běloruský nebo malijský.

50letá konstrukce prochází modernizací

Konstrukce letadla Il-76 pochází ze 70. let 20 století, a do sovětského letectva bylo zařazeno v roce 1974. Jak uvádí třeba Airforce-Technology, je čtyřmotorové a má nosnost až 47 tun, modernizovaná verze Il-76MD-90A pak o několik tun více. Letoun je 46,6 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel činí 50,5 metrů, pohybovat se přitom dokáže maximální rychlostí 900 km/h, a jeho dolet je při plném zatížení 4 400 kilometrů.

Ruský tankovací letoun Iljušin Il-78M

Ruský tanker Iljušin Il-78 může u hranic NATO maximálně provokovat, ale nic víc. Vlastním letounům přitom dává „neomezený“ dolet

Ačkoliv je letoun transportní, je i vyzbrojený, u paty ocasu má dvě děla ráže 23 milimetrů a některé vojenské modely mají mít i 2 hardpointy, na něž lze zavěsit půltunovou bombu. SSSR a Rusko prodalo Il-76 do mnoha zemí světa a patří mezi nejrozšířenější transportních letouny. Modifikací z něj pak vznikly například i letouny pro tankování paliva za letu nebo letadla včasného varování, ta jsou označována Beriev A-50. Velikostí lze Il-76 přirovnat k americkému transportnímu letounu Boeing C-17 Globemaster III, ale ten má o něco větší nosnost.

https://youtu.be/5JUzetb1hBA?si=nGYxaHtc0fsx_V4l
Letouny Iljušin Il-76 při přistání a startu

Jak vůbec mohlo k takové nehodě Il-76 dojít?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články