Když se ruský letoun Il-20 odváží až k hranicím Švédska, musí počítat, že ho může vyprovodit Eurofighter Typhoon

K provokativním hlídkám v blízkosti hranic dochází mezi Ruskem a NATO poměrně často. Každá akce ale vyvolává reakci, takže to nezůstává bez povšimnutí.

Letoun Il-20 při startu i Zdroj fotografie: Kirill Naumenko / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jednou z taktik užívanou Ruskem vůči NATO (i naopak) je posílání různých průzkumných, ale i jiných letounů v mezinárodním prostoru k hranicím některých států. Elektronikou i optikou nadití průzkumníci tam mohou získat velice cenné údaje, a i z vysoké výšky vidí jejich přístroje daleko. Navíc lze takto testovat i reakční doby nepřátelské protivzdušné obrany, protože na něco takového musí reagovat. Většinou tak vyšle bojová letadla, aby letoun doprovodila.

Ruský Il-20 možná vstoupil do prostoru Švédska

Podobná praxe panuje na obou stranách. Průzkumné letouny vysílá jak NATO k ruskému prostoru, třeba nad Černé moře, tak Rusko k jednotlivým zemím NATO. Zaznamenané byly například i lety ruských strategických bombardérů, ale i dalších letounů. Ke švédskému vzdušnému prostoru se třeba přiblížil ruský letoun pro elektronický průzkum Iljušin Il-20 Coot-A. MilIn dokonce uvádí, že i na okamžik vstoupil do prostoru pod švédskou kontrolou.

Letoun Eurofighter Typhoon iZdroj fotografie: Markus Zinner / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun Eurofighter Typhoon

Vzhledem k tomu, že je Švédsko novým členem Severoatlantické aliance, postaralo se o údajného narušitele nikoliv samo švédské letectvo, ale německé, jelikož spojenci střeží svůj prostor a jeho okolí společně. K ruskému letadlu tak odstartovala dvojice letounů Eurofighter Typhoon z letiště u města Laage, která doprovázela ten ruský do doby, než se od švédského vzdušného prostoru dostatečně vzdálil a nehrozilo tedy žádné nebezpečí.

Letoun běžně sbírá informace o komunikaci

Přítomnost letounu Il-20 u Švédska značí, že se Rusko snaží získávat informace. Jde o starší čtyřmotorový turbovrtulový stroj ještě z dob SSSR, a ArmyRecognition uvádí, že je určen ke shromažďování zpravodajských informací o komunikaci a elektronických signálech, přičemž jeho průzkumná aparatura je v doutníkovém pouzdře pod trupem. Je 35,9 metrů dlouhý, dosahuje rychlosti až 675 km/h a na jeho palubě slouží 13 osob. Jelikož je letoun neozbrojený, neměl by v jakémkoli střetu s moderními vojenskými letouny šanci.

Zvláště pak s takovým, jakým je dvoumotorový bojový letoun Eurofighter Typhoon. Ten dosahuje rychlosti až Mach 2,35 a je silně vyzbrojený. Airforce-Technology uvádí, že nese kanon ráže 27 milimetrů a má 13 závěsníků k nesení různých zbraní. Pro letoun typu Il-20 jsou nejhrozivější střely vzduch-vzduch, třeba AIM-120 AMRAAM, MBDA Meteor, IRIS-T a další. Kromě toho může Eurofighter Typhoon nést řízené střely, pumy, protilodní střely a další typy zbraní.

Britské Eurofighter Typhoon vyprovází ruský Il-20

Jak hodnotíte připravenost NATO v takovýchto případech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články