SSSR se snažil vylepšit možnost přepravy vojenského nákladu pomocí těžkých letounů. Výsledkem byl doslova obr v oblacích, který našel i komerční využití.
Za studené války se Spojené státy americké a SSSR předháněly, co dokáží jejich ozbrojené síly, což se pochopitelně týkalo i oblasti letectví včetně toho transportního. To je pro moderní armády důležité, neboť bez něj nejsou schopné rychle dostat na vzdálená místa jednotky, techniku ani zásoby. Tato snaha dala vzniknout opravdu impozantním strojům; Armádní Zpravodaj připomíná obrovské sovětské dopravní letadlo Antonov An-124 Ruslan.
An-124 je protějškem amerického C-5 Galaxy
An-124 Ruslan sahá do 70. let 20. století, kdy sovětské velení dospělo k názoru, že nemá dostatek letecké přepravní kapacity. Tou dobou byly největšími stroji v SSSR turbovrtulové Antonov AN-22 Antei, zatímco Američané zaváděli obří transportní Lockheed C-5 Galaxy. Padlo tak rozhodnutí, že je potřeba obstojná alternativa. Výsledkem byl An-124 Ruslan, tehdy druhý nejtěžší transportní letoun světa, ale dnes má prvenství, jelikož Antonov AN-225 Mrija byl roku 2022 zničen, uvádí Wikipedia. Na jeho obnově se však pracuje, jak naše redakce informovala.
Antonov An-124 se poprvé vznesl v roce 1982, uvádí AircraftFandom. Jedná se o čtyřmotorový nákladní letoun, na jehož palubě je možné přepravit náklad o hmotnosti až 150 tun – ten lze naložit skrze dvoje nákladové dveře – jedny jsou v přídi, druhé v zádi. Mohou to být palety, ale i vojenská technika, jako jsou třeba tanky. Na rozdíl od svého konkurenta C-5 Galaxy nemá přetlakový nákladní prostor, takže není vhodný pro přepravu osob.
An-124 zvládlo uletět až 20 000 km
Jedná se o impozantní letadlo o délce 69,1 metrů s rozpětím křídel 73,3 metrů, popisuje SkybraryAero. An-124 Ruslan je poháněno čtveřicí motorů a pohybuje se cestovní rychlostí 800 až 850 km/h, zatímco jeho dolet záleží na tom, jaký veze náklad – s maximální zátěží je to jenom 4 500 km, ale také se mu podařilo urazit přes 20 tisíc km – pravděpodobně byl bez nákladu a s plnými nádržemi. Nedokáže mimochodem tankovat za letu.
V Sovětském svazu byly letouny, jichž vzniklo 55, určeny k přepravě vojenských nákladů, ale po rozpadu země se mnohé z nich dostaly do komerční sféry. Někdy si je dokonce pronajímají členové NATO a provozují je hlavně společnosti v Rusku a na Ukrajině – obě země dokonce plánovaly jejich výrobu společně obnovit, ale kvůli špatným vztahům toho sešlo.
Jak hodnotíte letoun Antonov An-124?


