Nákladní dron „nové generace“ vytvořil čínský start-up. Grey Whale G1 je jednoduchý a doletí kamkoliv, ale má omezení

V některých situacích mohou zásobovací drony sehrávat klíčovou roli, i u nich je přitom na místě levná pořizovací cena a možnost rychlé a masové produkce.

Dron Grey Whale G1 i Zdroj fotografie: Ziyan
                   

Rozvoj vojenských leteckých dronů může vojákům přinášet mnoho výhod, a jejich výrobci se doslova předhání v tom, co zvládnou. Asi nikoho už dnes nepřekvapí jejich použití jakožto průzkumných, bojových nebo sebevražedných, ale není to vše. Vzduchem lze např. přepravovat i zásoby, i když jejich množství a typ bude vždy záležet na velikosti a nosnosti dronu. Jedním z pokusů o vojenský transportní dron je také čínský Grey Whale G1.

Vrtulníkový dron „nové generace“

Čína je v tomto směru velmoc a její ozbrojené síly mají celou řadu dronů různých velikostí. Ale ten od společnosti Ziyan má být jiný. Označován je za dron nové generace, uvádí Defence-Blog, i když vzhledem k malé dostupnosti údajů je těžké posoudit, co tím výrobce přesně myslí. Fotografie však prozrazují, že se v tomto případě jedná o jednoduchý vrtulníkový dron, zatímco mnohem běžnější tvar je buď letadlo s křídly nebo nějaký druh kvadrokoptéry.

K dronu Grey Whale G1 výrobce Ziyan uvádí, že je jeho nosnost až 21 kg a je schopný uletět vzdálenost 60 km, ale bližší údaje k dispozici nejsou. Má být nicméně schopen letu v náročné oblasti, třeba v horách, kde také může přistát. Pomáhat mu v tom mají vyspělé autonomní schopnosti, a možná i tvar jeho přistávacích ližin. A když nebude zbytí, může se k zemi snést i na padáku. Kromě nákladu navíc může nést i malé typy pum, udává LaiTimes.

Unese náhradní protitankovou střelu

Jak moc je dron revoluční, je veliká otázka, protože třeba Rusko už má bezpilotní vrtulníky MDP-01 Termit v sériové výrobě, a není jasné, nakolik se třeba budou lišit vybavením nebo vlastností. Není pochyb o tom, že schopnost zásobovat jednotky dronem v nějaké odlehlé oblasti může být klíčová, i když 21 kg není žádný velký náklad, ale zase může dronů letět vícero. Ovšem třeba čínská obdoba FGM-148 Javelin, tedy HJ-12, váží i se střelou 22 kg, takže ji dron vcelku vojákům nedonese. Náhradní střelu těžkou 17 kg nebo samotný odpalovač však ano.

Senegal používá čínské vozidlo WMA-301

Čínská rozpínavost je neuvěřitelná, útočná vozidla Norinco VN22B kompatibilní se standardy NATO mohou zamířit i do Evropy

Lze si ale představit, že ve specifických situacích může mít dron jako Grey Whale G1 využití, ale asi jenom těžko ho lze označovat za nějakou revoluci, neboť podobné úlohy zvládnou i jiné drony. Naznačuje ale budoucí cestu, protože podobné letouny, možná větší velikosti a nosnosti, by se zásobovacími stát mohly. A pokud by unesly např. člověka, mohly by rovněž pomoci s evakuací raněných vojáků. Uplatnění by našly i v civilní sféře při záchranářských pracích a jejich provoz by mohl být mnohem levnější než u klasických helikoptér.

Čínský dron Grey Whale G1

Za jak revoluční považujete čínský Grey Whale G1?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články