Čína velmi rychle pokračuje ve vývoji letadel páté generace a plánuje je v blízké budoucnosti také exportovat, čímž vznikne F-35 významná konkurence.
Spojené státy americké už nejspíše brzy ztratí možnost, jak státům, které nepatří z jejich hlediska ke spolehlivým, odpírat pořízení letounů páté generace. V současnosti si totiž mohou zájemci koupit jenom Lockheed Martin F-35 Lightning II, jiná letadla 5. generace na trhu k mání nejsou. Jejich konkurentem se sice měl stát dle „bombastických titulků“ ruských médií Suchoj Su-75 Checkmate, ale jeho budoucnost je nejistá. Neplatí to však pro druhý čínský letoun páté generace, a sice Shenyang J-31 Gyrfalcon dříve označovaný jako FC-31.
O čínský J-31 jistě bude ve světě zájem
Letoun J-31 ještě dle všeho není v sériové výrobě, ale nemá k tomu daleko. Jeden z tradičních odběratelů čínských letadel, tedy Pákistán, již dokonce avizoval, že si ho chce koupit, jak uvádí ShephardMedia. Nahradit by tak měl staré verze General Dynamics F-16 Fighting Falcon, ale i další. Na konstrukci letadla začali Číňané pracovat někdy kolem roku 2008, poprvé vzlétlo v roce 2012, a o pět let později se objevil vylepšený prototyp, upřesňuje MilitaryToday.
Hlavním bojovým letounem 5,. generace čínského letectva je Chengdu J-20 Mighty Dragon, který je dokonce rychlejší a obratnější než F-35. Původně proto nemělo o projekt J-31 zájem, ale zdá se, že převládla potřeba vytvořit ve světě konkurenci pro americké letouny. Ten čínský by mohl být levnější, ale hlavně bez podmínek, jaké běžně kladou USA. Zajímat se o něj navíc začalo i čínské námořnictvo, které by ho chtělo v označení J-35 na nové letadlové lodě. K tomu by musel být pochopitelně vybaven zesílenou konstrukcí a přistávacím hákem.
Jak bude vypadat srovnání letounů F-35 a J-31 je obtížné soudit, neboť o tom čínském je málo informací. Má mít však stealth, i když je otázkou, jak pokročilou, a zda např. u exportních verzí nebude o něco horší než u domácích. Jasné ani není, jestli bude srovnatelný v oblasti fúze dat a jejich sdílení, i když bude mít moderní radar typu AESA. Vyzbrojený potom bude čínskými zbraněmi, které jsou v mnoha oblastech srovnatelné se světovou špičkou.
J-31 má dvojici motorů
Na rozdíl od jednomotorového F-35 bude J-31 vybaven dvojicí motorů. Jeho délka bude zhruba 16,9 metrů a rozpětí křídel 11,5 metrů, uvádí Airforce-Technology. To by znamenalo, že bude jenom o něco málo větší než jeho americký konkurent. Oproti němu bude ale rychlejší, protože se má pohybovat rychlostí až Mach 1,8. Navíc je možné, že bude mít lepší manévrovatelnost, protože této schopnosti si Číňané u svých letounů obvykle dost cení.
Woah ! Somehow missed this 👀
J-31 (歼-31) is the Official AVIC designation now, not FC-31
But J is assigned to operational fighters, A hint towards Airforce induction 🤔 https://t.co/IlAiNo5aHb pic.twitter.com/TtBqs47nzL— Húrin (@Hurin92) February 9, 2024
Letoun J-31 má mít celkovou nosnost zbraní kolem 8 tun, což je s F-35 srovnatelné, a vybavený bude nejspíše i kanonem. Ve vnitřních prostorech má pak místo pro 4 střely, a dalších 6 závěsníků je na křídlech. Ale jen pokud jsou zbraně ve vnitřním prostoru letadla, zůstává zachována schopnost stealth. Ponese přitom střely vzduch-vzduch, různé typy pum včetně naváděných, ale i další zbraně. Třeba vyspělé čínské střely PL-15 s dosahem až 300 km mají však v exportní verzi dosah jen 145 km, uvádí Wikipedia, což se může týkat i dalších zbraní.
Schopnosti letounu budou záležet i na jeho radaru a dalších systémech, které v něm budou namontované. Přesně je bude možné posoudit, až budou letadla ve vzduchu, a ještě lépe, až se objeví u jiného než čínského letectva. Jejich produkce bude znamenat, že se v některých částech světa může změnit rovnováha sil ve vzduchu, protože hlavně pro bohatší státy bez možnosti získat F-35 bude čínský letoun velikým lákadlem.