Ve světě létá už přes 1 000 letounů F-35: jsou právem tak vychvalované, nebo mnozí přehání? Pojí se s nimi i negativa

F-35 je pro západní země jediným dosud dostupným letadlem 5. generace. Letectva ho navíc upřednostňují i přesto, že je drahé a má nějaké problémy.

F-35, letoun páté generace i Zdroj fotografie: Robert Sullivan / Public Domain
                   

Nejpočetnějším letounem 5. generace na světě je americký Lockheed Martin F-35 Lightning II, jehož dodal výrobce různým letectvům již více než tisícovku, a další na ně čekají. Dodací lhůta je přitom pro velký zájem (ale i malé výrobní kapacity) několik let. A to i přes to, že se na jejich adresu často ozývá různá kritika – rozhodně kupříkladu nepatří k nejlevnějším a jejich další vývoj a modernizace mají zpoždění, v důsledku čehož váznou i dodávky.

F-35 existuje hned ve 3 variantách

F-35 vychází z programu Joint Strike Fighter z 90. let 20. století, v němž se Spojené státy americké a jejich spojenci snažili vyvinout letoun páté generace, který by nahradil několik typů letounů generace čtvrté. Soutěže se kromě Lockheed Martin účastnil i Boeing, ale ten nakonec se svým návrhem neuspěl. V projektu byly přitom podmínky, že musí být letoun silně víceúčelový a jeho varianty být schopné startovat nejenom z letišť, ale i z letadlových lodí, a stejně tak měly mít možnost vzletu z velmi krátké dráhy a kolmého přistání, podotýká Wikipedia.

Letoun F-35 při manévrech

F-35 mohou létat sotva 200 km od ruského Petrohradu: vnímat je lze jako provokaci i výzvu, Rusko bude muset zabezpečit hranice

I z těchto důvodů existují hned 3 verze letadla, uvádí Airforce-Technology. První z nich je F-35A určená k operacím z letišť, a jde také o nejpočetnější variantu; další je F-35C pro letadlové lodě, která postupně doplňuje letky na amerických letadlových lodích. Je přitom zesílená, aby vydržela start pomocí katapultu, a má přistávací hák. Verze F-35B má potom za kabinou pilota turboventilátor a naklápěcí zadní trysku, díky čemuž může kolmo přistávat. Využívá ji americká námořní pěchota, ale třeba i Velká Británie na svých letadlových lodích.

Zhodnocení F-35 je prozatím těžké

Velkou otázkou dosud zůstává, zda je F-35 opravdu tak dobrá, jak o ní mnozí tvrdí. Jde to velmi těžko posuzovat, neboť se s jinými letouny 5. generace nikdy nestřetla, resp. pouze na cvičeních stála proti Lockheed Martin F-22 Raptor. To je téměř čistokrevný stíhač postavený k vybojování vzdušné nadvlády, a v této oblasti také dominuje. Naopak F-35 je víceúčelový letoun, který je schopen nosit různé typy zbraní a útočit na pozemní i námořní cíle, a má pokročilé senzory, aby sloužil jako průzkumný; pověstný je i pokročilým sdílením dat.

iZdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
F-35B, která zrovna kolmo přistává na palubě lodi

Jedním z jeho negativ může být asi zejména cena, jeden totiž stojí přibližně 80 milionů dolarů (v přepočtu 1,83 miliardy Kč), a poté je třeba započítat ještě zbraně, výcvik, díly a další položky. Kolik stojí v porovnání s ruskými nebo čínskými letadly, není jasné, protože třeba Suchoj Su-57 Felon a Chendu J-20 Mighty Dragon nikomu komunistické země neprodaly. V budoucnu však budou na export jiné letouny páté generace, tím prvním nejspíše čínský Shenyang FC-31 Gyrfalcon, ale zatím nejsou známé ani jeho schopnosti, ani jeho cena.

Jas-39C českého letectva

F-35 jsou dlouhodobě lepší volba a standard NATO, staré JAS-39C/D Gripen ani novější Jas-39E/F letectvo nespasí, i když jsou levnější

Na druhou stranu je třeba vnímat úroveň jednotlivých vlastností, neboť že je letoun 5. generace ještě neznamená, že je automaticky stejně dobrý jako ostatní. Třeba ruský Su-57 Felon má až žalostně slabé stealth, jak ArmádníZpravodaj upozorňoval, kdežto čínské Chengdu J-20 je zase v některých směrech horší než F-35, ale ve výsledku nemá žádné technické potíže a jeho produkce je podstatně vyšší, na což jsme rovněž upozorňovali.

Lepší než rivalové, i když má potíže

Nejpočetnější verze F-35A, kterou si mimochodem pořizuje české letectvo a o čemž jsme psali, má na délku 15,7 metrů a rozpětí křídel 11 metrů, zatímco další verze se v rozměrech a schopnostech mírně odlišují. O pohon se stará jeden motor, který je schopen udělovat rychlost až Mach 1,6 a vynést jednomístný letoun do výšky až 15 kilometrů. Jeho bojový dosah je potom 1 239 kilometrů a je schopen vykonávat obraty s přetížením 9g, uvádí Military.

Letoun je vyzbrojen kanonem ráže 25 milimetrů a unese až 8 200 kilogramů výzbroje, přičemž má 4 závěsníky v trupu, a pokud nese výzbroj jenom v něm, zachovává si schopnost stealth, ovšem v případě výzbroje i na vnějších závěsnících ho radar zachytí snáze a na delší vzdálenost. Nést může různé typy střel vzduch-vzduch, střely k útokům na pozemní, námořní či radarové cíle, ale i přesně naváděné pumy nebo jaderné pumy B61.

Jeden z letounů F-35 v Ostravě iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
F-35 byla k vidění i na Dnech NATO v Ostravě

Někteří zastánci hodně vyjadřovali podporu švédskému letounu Jas-39 Gripen E, který by byl podle nich minimálně pro evropské země lepší volbou. Je pravdou, že se jedná o velice schopný letoun, jak ArmádníZpravodaj zhodnotil, ale není ani 5. generace, takže na F-35 v mnoha směrech ztrácí, a zájem o něj má pouze Švédsko a možná Brazílie, takže by byl jakýkoliv jeho další vývoj (včetně zbraní), náhradní díly, ale i výcvik pilotů apod. o dost nákladnější. A dokonce už pořizovací cena Jas-39 Gripen E se v současnosti rovná F-35.

Letoun F-35

Bojový letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II představuje snahu o vytvoření jednotné víceúčelové stíhačky. Chybí mu k tomu jediná věc

Vedle zmíněného se ovšem F-35 potýká i s řadou problémů – počínaje různými nehodami, což na druhou stranu není u vojenských letadel (a zvláště těch nových) nic výjimečného, a to ani když se F-35B zcela vymaní z kontroly a ztratí. Dochází však i ke zpoždění dodávek, jak ArmádníZpravodaj upozorňoval, neb ve výrobě chybí klíčové komponenty.

Již v roce 2023 měla být k dispozici varianta Block 4 schopná nést více a modernějších zbraní, disponovat novými senzory, výkonnější fúzí dat a možností elektronického boje, uvádí TheDrive, ale nabrala zpoždění – prozatím v měsících. Až se podaří problémy vyřešit, bude F-35 mnohem schopnější, a pokud je mi známo, nikdo z rivalů technologii takové úrovně nevlastní, i když se nepochybně snaží o její vývoj, aby F-35 minimálně dohnali.

Zhodnocení technologie u jednotlivých typů F-35

Jak hodnotíte letoun F-35 vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články